|
|

نرخ پرش و روش محاسبه آن

5 می 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

اگر شما صاحب یک فروشگاه یا سوپرمارکت هستید، حتما بارها با صحنه هایی از رفتار و برخورد مشتری مواجه شدید. هنگامی که مشتری به قصد خرید وارد فروشگاه شما می شود و پس از جستجو و نظاره کردن اجناس، نهایتا با پرسش چند سوال از شما بدون‌ اینکه عملیات خرید انجام شود فروشگاه را ترک می کند. در چنین مواردی اصطلاح « مشتری پرید » را به کار می بریم. این اصطلاح در دنیای اینترنت هم ممکن است اتفاق بیافتد که به آن نرخ پرش یا بانس ریت گفته می شود.

زمانی که یک فروشگاه به تعداد دفعات بالایی مشتری های خود را از دست می دهد، نشان از این است که قسمتی از کار مشکل دارد و باید برطرف شود. شما باید مراقب باشید، وبسایتی که میزان bounce rate در آن شدت پیدا کند به مرور مخاطب و مشتری های خود را از دست خواهد داد و به آن لقب وبسایت مشتری پران داده می شود. در چنین مواقعی یک سایت اینترنتی به هر اندازه که تلاش کند تا تبلیغات خود را برای جذب کاربران بهتر و بیشتر کند، باز هم این کار نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مفهوم اصلی پرش و تاثیرات آن در دنیای اینترنت آشنا کنیم.

نرخ پرش

نرخ پرش چیست؟

زمانی که قصد محاسبه دو چیز را داشته باشیم از کلمه نرخ استفاده می کنیم. به طور مثال: نرخ مشتریانی که وارد فروشگاه شدند و خرید کردند، ما این نرخ را با توجه به تعداد کل مشتریانی که وارد فروشگاه شدند محاسبه می کنیم. به این مثال توجه کنید: فرض کنیم در یک روز کاری، بیست نفر وارد فروشگاه شما شدند و فقط ده نفر از آن ها خرید کردند یعنی نرخ فروش شما در یک روز ۵۰ در صد میباشد. پس زمانی که گفته می شود نرخ پرش در واقع در مورد میزان نسبت کاربرانی که از سایت شما پریدند، نسبت به کل کاربرانی که وارد سایت شما شده اند صحبت می شود.

در دنیای اینترنت، پرش یا بانس به معنای این است که کاربر وارد سایت شما شده و بدون اینکه اقدام به انجام کاری کند و یا تعاملی صورت گیرد از سایت خارج می شود. مثلا فردی که صاحب یک وبسایت میباشد، توقع دارد هنگامی که کاربری وارد سایت می شود از صفحات مختلف بازدید کند، بر روی تبلیغات کلیک کند، اقدام به خرید کرده و نظرات و پیشنهادات خود را در سایت درج کند اما اگر زمانی کابر وارد سایت شود و هیچ یک از این اتفاقات رخ ندهد در واقع یک پرش صورت گرفته است.

روش های محاسبه

گوگل آنالیتیکس، یک روش ساده میباشد که به واسطه آن می توان از طریق مفهوم Session و Hit نرخ پرش یک سایت را فهمید. مفهوم سشن در گوگل آنالیتیکس، حضور برخی کاربرانی است که در یک مدت زمان کوتاه در اپلیکیشن و وبسایت فعالیت دارند. نحوه کار سشن به این صورت است: هنگامی که یک کاربر وارد سایت می شود گوگل آنالیتیکس، تایمری که به طور پیش فرض بر روی نیم ساعت تنظیم شده را روشن می کند. این تایمر به واسطه برخی از فعالیت های کاربر، مانند رفتن به صفحات دیگر وبسایت، تمدید و یا ریست می شود. مثلا اگر شما وارد صفحه یک مقاله شوید این تایمر ۳۰ دقیقه ای روشن خواهد شد و اگر مطالعه مقاله ۱۵ دقیقه طول بکشد در واقع ۱۵ دقیقه دیگر تا پایان زمان سشن باقی مانده است.

نرخ پرش

پس از اتمام مطالعه مقاله، اگر در همین وبسایت وارد صفحات دیگری شوید، تایمر سشن مجددا از اول شروع به کار می کند. و اما Hit به تمام فعالیت هایی گفته می شود که کاربر در سایت انجام می دهد و وظیفه ثبت آن بر عهده گوگل آنالیتیکس است. درواقع هیت نوعی درخواست میباشد که از سوی کاربر به سرور ارسال می شود. در خواست ها به دو صورت انجام می شوند، درخواست اول تعاملی که سشن را مجددا تمدید می کند و دومی درخواست غیرتعاملی که تاثیر خاصی بر روی سشن ندارد. به طور کل می توان گفت سشنی که تنها یک هیت داشته باشد به آن پرش یا بانس گفته می شود.

تاثیرات نرخ پرش بر روی سئو سایت

به طور قطع می توان گفت که نرخ پرش تاثیری بر رتبه و امتیاز سایت شما در نتایج گوگل نخواهد داشت. دلیل اول این است که گوگل به طور واضح و مشخصی بی تاثیر بودن بانس ریت در رابطه با این موضوع را تایید کرده است. مدیران شرکت گوگل چندین بار در کنفرانس ها و جلسات به این موضوع اشاره کرده اند که بانس ریت وبسایت ها و اطلاعات گوگل آنالیتیکس، تحت عنوان یک فاکتور مشخصی برای رتبه بندی و امتیاز سایت استفاده نمی شود. علت بعدی قابل اعتماد نبودن نرخ پرش از جهت وابستگی به سشن میباشد. شاخص های پرش تقریبا ضعیف هستند و به راحتی می توان آن ها را دستکاری کرد. همه این دلایل عواملی هستند که نشان می دهد الگوریتم های گوگل به هیچ عنوان از این شاخص های ضعیف استفاده نمی کند.

مزایای نرخ پرش

با توجه به توضیحاتی که در مطالب بالا به آن اشاره شد، شاید بگویید نرخ پرش کاملا بی فایده بوده و تاثیر مثبتی در روند کار یک وبسایت نخواهد داشت اما شما می توانید به کمک آن میزان تعامل کاربران را بسنجید و متوجه شوید که چند درصد از کاربران وارد وبسایت شما شده اند، چند درصد آن ها با عضویت در سایت، مقالات را مطالعه می کنند و محصولات شما را برای خرید انتخاب می کنند.

شاید توجه به نرخ وبسایت به تنهایی کمکی به شما نکند و حتی گاهی ممکن است در برنامه ریزی ها شما را به اشتباه بیاندازد. اما شما می توانید آن را در کنار شاخص های دیگر بررسی کنید و به همراه آن محصولات، نوع سایت، موضوع اصلی محتوا و … را مد نظر قرار دهید. به طور مثال اگر شما یک مجله خبری ورزشی داشته باشید، اگر نرخ پرش صفحه اصلی بالا باشد به معنای این است که محتوای شما هیچ نوع جذابیتی برای کاربر ندارد و پس از مشاهده صفحه اصلی، بدون اینکه توجهی به محتوا کند فورا سایت را ترک می کند. نرخ پرش زمانی مناسب است که میزان آن بسیار کم باشد در غیر این صورت باید به دنبال راه چاره برای وبسایت خود باشید.

نرخ پرش

روش های کاهش نرخ پرش وبسایت

در ابتدای کار جستجو کنید ببینید علت اینکه کاربر به محتوای شما علاقه ای ندارید چیست؟ اگر محتوای شما ایرادی دارد در اولین فرصت سعی کنید راهبرد های محتوا را بررسی و اصلاح کنید.

دومین اقدامی که باید برای کاهش نرخ پرش وبسایت انجام دهید، این است که به بررسی ساختار و طراحی تمام صفحات بپردازید. نحوه ساخت لینک های داخلی بسیار مهم هستند این لینک ها باید به درستی کاربر را به قسمت های دیگر هدایت کند. در روش سوم باید رابط کاربری UI را چک کنید. یک رابط کاربری، نمایانگر ظاهر اصلی سایت شما میباشد که طراحی آن قطعا باید منحصر به فرد باشد.

در آخر سعی کنید پیشنهاداتی برای کاربران به کار ببرید که متناسب با نیاز آن ها باشد. تناسب نیاز کاربران با محصول یا هر محتوایی که ارائه می دهید از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر زمانی با یک تبلیغ اشتباه و به دور از انتظار کاربر آن را به سمت وبسایت هدایت کنید، کاملا مشخص است که کاربر در لحظه از سایت شما خارج خواهد شد.

و در پایان…

با ارائه مطالبی که در اختیار شما عزیزان قرار دادیم تا حدودی در مورد نرخ پرش سایت، مزایا و معایب آن و تاثیراتی که بر سئو دارد آشنا شدید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ می توانید به سایت آقای حسن کردی مراجعه کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است