|
|

با بازاریابی چریکی و انواع آن آشنا شوید

29 آوریل 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // 1 نظر

اگر شما جزو افرادی هستید که به حرفه دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، قطعا درباره روش بازاریابی چریکی یا همان پارتیزانی مطالبی را شنیده اید. در این روش با کمترین هزینه می‌توان بیشترین عملکرد را داشت. در واقع شما در این روش، مطابق برخی برنامه ریزی ها و با حداقل میزان بودجه، از روش های تبلیغاتی نامتعارف و نامنظم استفاده خواهید کرد.

در حیطه ادبیات مدیریت بازرگانی از این نوع بازاریابی، تحت عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز نام برده شده است. اصلی ترین علت آن هم این است که در این روش از شما درخواست می شود که تنها به واسطه پول برای خود به دنبال مخاطب نباشید. شما می توانید با کمترین هزینه، تمام تخیلات ذهنی و همچنین وقت و انرژی خود را صرف کنید تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم این روش از بازاریابی با کمترین هزینه می تواند بیشترین بازخورد را برای شما به همراه داشته باشد. در زبان انگلیسی از این واژه تحت عنوان Guerrilla Marketing (گوریلا مارکتینگ) نام برده شده است. بازاریابی چریکی همانطور که از نام آن مشخص است، چیزی شبیه به تاکتیک های جنگی چریک می باشد. جنگ های چریکی به جنگ هایی گفته می شد که سرباز ها در آن به طور نامنظم از انواع حرکات و روش های نامتعارف برای شکست دشمن استفاده می کردند به طوری که حرکات این جنگ کاملا غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینی بود.

ایده بازاریابی پارتیزانی، نخستین بار در سال ۱۹۸۴ توسط جی کنراد لوینسون به صورت یک کتاب در دنیا مطرح و شناخته شد که به مرور پس از آن انواع مختلفی از کتاب ها و فایل های صوتی مربوط به این موضوع در سراسر جهان منتشر شد. اصلی ترین شعار لوینسون در مورد ماهیت بازاریابی چریکی این است:

“به کمک انواع روش های غیر متعارف با کمترین هزینه و همینطور به کارگیری بیشترین انرژی، می توان به هدف های متعارفی همچون جلب رضایت مخاطبان و همچنین سود بالا دست یافت”

جی کنراد لوینسون بر این باور بود که کمپین های تبلیغاتی باید زیرکانه، عجیب و غریب، شوکه کننده و حتی گاهی لازم است بی پروا باشند. در جهانی که به کارگیری از روش های بازاریابی سنتی بسیار پر هزینه است، استفاده از این راهکار چریکی، روشی مناسب برای رونق و دوام کسب و کارهای کوچک می‌باشد.

بازاریابی چریکی

انواع مختلف بازاریابی چریکی

در این روش از بازاریابی نیز انواع مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی داریم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم.

بازاریابی چریکی مردمی

در این روش، بازاریابی بر طبق روابط افراد صورت می گیرد. در واقع می توان گفت این مدل از بازاریابی چریکی با تکیه بر کمپین های مردمی انجام می شود. شما می توانید برای معرفی یک برند از مردم درخواست کنید، برند یا همان محصول مورد نظر شما را به یکدیگر معرفی کنند. برای راه اندازی یک کمپین مردمی، بهتر است زیر نظر یک کمپانی یا گروه مشخصی کار کنید.

بازاریابی چریکی محیطی

این روش نامحسوس فقط در محیط شکل می گیرد و برای زمانی می باشد که شما اقدام به شروع کار یک برند می کنید و قصد دارید این کار را به شکل یک مراسم افتتاحیه به صورت رسمی اعلام کنید. بازاریابی چریکی محیطی، بیشتر مناسب گروه ها و کمپانی هایی می باشد که تازه شروع به کار کرده اند. بدون شک این روش برای این گروه از افراد نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت.

بازاریابی چریکی ویروسی

در این روش از بازاریابی، زمانی که کسب و کار و یا تبلیغات یک برند برای یک فرد نفعی نداشته باشد از اعتبار خودشان استفاده می کنند به این صورت که خود فرد یک برند را به افراد دیگر معرفی می کند. در روش بازاریابی چریکی ویروسی، حتما نیاز به یک مشاور ماهر و خبره دارید. یک مثال بارز برای این نوع بازاریابی، نتورک ها هستند که در آن تمام تاکتیک ها و راهبرد ها کاملا غیر قابل پیش بینی می باشد و تقریبا شباهتی به روش بازاریابی مردمی دارد، علت آن هم حضور مردم و روابط افراد است.

بازاریابی چریکی حضوری

بازاریابی چریکی حضوری یکی از مهم‌ ترین روش ها ی بازاریابی می باشد و همانطور که از نام آن پیداست، برای شناخته شدن یک برند باید مرتبا در همه جا حضور داشته باشد، این حضور در زندگی افراد باید به وضوح حس شود. اگر کمی به گذشته برگردید، شاهد حضور این نوع از تبلیغات و بازاریابی ها فقط از طریق رسانه هایی همچون تلویزیون، رادیو و انواع بنر های تبلیغاتی خواهید بود.

اما این روزها یکی از پرکاربرد ترین ابزارها برای به کارگیری بازاریابی چریکی حضوری، شبکه های اجتماعی مختلف هستند. شما با مدیریت درست و به روز کردن رسانه هایی مانند اینستاگرام خود می توانید به شکلی کاملا زیرکانه، به طور مداوم با مخاطبان خود همراه باشید و در زندگی آن ها حضور پر رنگی داشته باشید. استفاده از این روش بازدهی بالایی برای شما به همراه خواهد داشت.

بازاریابی چریکی تجربه ای

با پیاده سازی این روش هیجان انگیز و متنوع، توجه اکثر مخاطبان جلب محصول یا برند شما خواهد شد. در روش بازاریابی چریکی تجربه ای، شما طبق امکاناتی که برای افراد فراهم می کنید به آن ها اجازه می دهید که خدمات و محصولات کمپانی شما را به صورت رایگان استفاده کرده و سپس در صورت نیاز و رضایت کامل، اقدام به خرید محصول کنند. مثال بارز برای این روش اشانتیون ها هستند.

بازاریابی چریکی

سخن پایانی

اگر به حرفه بازاریابی علاقه مند هستید و یا در این زمینه فعالیت دارید، حتما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که برای موفقیت در کسب و کار و معرفی خدمات و محصولات خود به مخاطبان، باید بتوانید بر روی احساسات افراد تاثیرگذار باشید. بازاریابی چریکی یکی از روش های متنوع بازاریابی می باشد که با کمترین هزینه و بیشترین بازخورد به شما کمک می کند تبلیغاتی نوین و متفاوت داشته باشید.

این نکته را به یاد داشته باشید که بازاریابی پارتیزانی یا همان چریکی، بیشتر مناسب افرادی می باشد که قدرت ریسک پذیری بالایی دارند. اگر اهل ریسک کردن هستید و به مطالبی در این زمینه علاقه دارید، می توانید به وب سایت آقای حسن کردی مراجعه کرده و اطلاعات خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ و مطالب مربوط به آن بیشتر کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است