|
|

بازاریابی عصبی راهی برای شناخت ذهن مشتری

24 آوریل 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

بازاریابی عصبی

اغلب افراد در زمینه کسب درآمد به دنبال روش هایی هستند که سود بیشتری را دریافت کنند. به همین علت مدیران و صاحبان کسب و کار ، با تمرکز بیشتر بر روی مشتریان خود، به ناچار باید اکثر روش هایی که نهایتا به فروش ختم می شوند را امتحان کنند. قطعا یک مدیر کارآمد، برای فروش و سود بیشتر به دنبال انواع روش های بازاریابی خواهد رفت. شاخص ها و روش های بازاریابی مختلفی از گذشته تا به امروز وجود داشته است و اکثر آن ها با اینکه قدمت زیادی ندارند و جدید هستند، استفاده چندانی از آن ها نشده است. یکی از این روش های جدید، بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ می باشد که این روزها توجه اغلب کاربران را به خود جلب کرده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تاریخچه بازاریابی عصبی

نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبی یکی از جدید ترین روش های بازاریابی میباشد که طرح آن در سال ۲۰۰۲ توسط یک فرد بازاریاب هلندی مطرح شد. بازاریابی نورومارکتینگ ترکیبی از علم بازاریابی و عصب شناسی میباشد که در همان سال های ابتدایی خیلی مورد توجه قرار نگرفت. اصلی ترین وظیفه این شاخه از بازاریابی پیام رسانی به مشتریان است که باعث می شود مشتری اقدام به خرید کند. به معنای دقیق تر شما با این روش، مشتری را تحت تاثیر قرار می دهید و به درون ذهنیت و افکار آن ها نفوذ خواهید کرد.

بازاریابی عصبی

تکنیک های بازاریابی عصبی

معمولا هریک از شاخه های بازاریابی برای عملی کردن اهداف خود، روش ها و تکنیک های مختلفی دارند. بازاریابی عصبی نیز به تنهایی تکنیک ها و روش های مخصوصی برای خود دارد که همین تکنیک ها کمک بزرگی به بهبود فرآیند کارها خواهند کرد.

  1.  اولین تکنیکی که باید به آن دقت کرد این است که با کمک چشمان خود رفتار و حرکات مشتری را به دقت زیر نظر داشته باشید.
  2.  در تکنیک دوم سعی کنید که تمام فعالیت های عصبی مغز مشتری را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
  3.  تمام حالت های چهره مشتری را مورد بررسی قرار دهید.
  4.  هنگام برخورد با مشتری همه حواس پنج گانه خود را به کار گیرید.
  5.  پس از اینکه تحلیل های مختلف را مورد بررسی قرار دادید می توانید از مباحث روانشناسی نیز استفاده کنید.

باید ها و نباید های بازاریابی عصبی

  1. نورومارکتینگ نیز مانند سایر شاخه های بازاریابی، قوانین و مقرراتی دارد که لازم است با آن ها آشنا شوید.
  2.  در این روش از بازاریابی سعی کنید کمتر در مورد نام شرکت و برند خودتان صحبت کنید.
  3.  از پرداختن به حواشی و نکات اضافی پرهیز کنید و فورا به سراغ اصل مطلب بروید.
  4. در مورد محصولات خود و خدماتی که قرار است به مشتری ارائه دهید به طور واضح و مشخص صحبت کنید.
  5.  در روش بازاریابی عصبی سعی کنید حتما احساسات را دخیل کنید. به کارگیری احساساتی از قبیل خنده و اخم و واکنش های صورت، به خوبی در ذهن مخاطب تاثیرگذار خواهد بود و از یاد او نخواهد نرفت.

اهمیت بازاریابی عصبی

همانطور که در مطالب بالا هم اشاره شد، شاید به کارگیری روش بازاریابی عصبی هزینه های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد، اما قطعا در دراز مدت بر روی نتایج عملکرد شما تاثیرگذار خواهد بود و به مرور موجب بهبود عملکرد کاری شما می شود که صرف کردن هزینه در این مسیر بدون شک ارزشش را دارد. گاهی اوقات نیاز است شما اقدام به انجام کاری کنید و هرچه سریعتر به نتایج آن دست یابید، در چنین مواردی نمیتوان در مورد بازاریابی عصبی ریسک کرد زیرا معمولا نتایجی موفق، هوشمندانه و منطقی خواهند بود که زمان زیادی برای آن ها صرف شده باشد.بازاریابی عصبی

بعضی از مواقع ممکن است در نتیجه محاسبات شما خطایی رخ دهد، برای کنترل و پیشگیری از چنین اتفاقاتی بهتر است پیش از اقدام به هر کاری تمام جوانب را بررسی کرده و مشکل را حل کنید. با این کار  تا حدودی می توانید از به هدر رفتن سرمایه جلوگیری کنید.
گاهی اوقات ممکن است تمام نتایجی که به دست آمده کاملا اشتباه باشد اما تاثیر مثبتی در جهت مسیر بازاریابی شما داشته باشد. این اشتباه به معنای خطا در محاسبات شما نیست در واقع ممکن است نتایج به دست آمده، بر روی کاغذ و در عمل با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند اکثر مواقع نتایج تئوری با عملی کمی با هم تفاوت دارند که خب این یکی از مشکلات و ایرادات نورومارکتینگ است که حتما باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ارتباط بازاریابی عصبی با دنیای تبلیغات

بدون شک این شاخه از بازاریابی نیز در دنیای تبلیغات تاثیرات فراوانی داشته است. بازاریابی در دنیای تبلیغات کابردهای مختلفی دارد که ممکن است این کابردها تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند. برای درک بهتر این موضوع مثالی برای شما خواهیم زد؛ یک شرکت یا کمپانی ممکن است از بازاریابی عصبی در جهت فروش بیشتر استفاده کند، اما در مقابل یک شرکت از این شاخه بازاریابی علاوه بر فروش بیشتر بر روی موارد دیگری همچون طراحی، بسته بندی محصولات و نحوه قیمت گذاری تمرکز کند که تمامی این موارد به هدف یک مجموعه بستگی دارد.

و در آخر…

به طور کل می توان گفت بازاریابی عصبیی یا همان نورومارکتینگ می تواند کمک بزرگی به انواع کسب و کارهای مختلف کند و تاثیرات مثبتی بر نحوه عملکرد یک مجوعه داشته باشد. فقط ممکن است کاربرد آن ها در هریک از شرکت ها و مجموعه ها متفاوت باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که هزینه های استفاده از این نوع بازاریابی و تکنیک های آن بالا می باشد و معمولا اغلب شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ از آن استفاده می کنند.

بازاریابی عصبی

شاید استفاده و به کارگیری روش های بازاریابی عصبی برای شرکت های کوچکتر از لحاظ هزینه به صرفه و مناسب نباشد اما پیشنهاد ما به شما این است اگر صاحب کسب و کارهای کوچک نیز هستید شجاعت به خرج دهید و تکنیک های مختلف نورو مارکتینگ را تحلیل و بررسی کرده و از آن ها در حرفه خود استفاده کنید تا در آینده به موفقیت های بزرگتر دست یابید. برای شناخت و آشنایی بیشتر با مباحث دیجیتال مارکتینگ و موضاعتی از قبیل بازاریابی درونگرا، مراحل مختلف طراحی سایت، شناخت تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات و … می توانید به وبسایت آقای حسن کردی مراجعه کرده و اطلاعاتتان را در این زمینه به روز کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است