|
|

اتریبیوشن چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکتر ها می کند؟

27 فوریه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

در روش هاى تبلیغات و دیجیتیال مارکتینگ، معمولا براى آزمایش و نحوه عملکرد انواع کمپین هاى تبلیغاتى و همچنین کاربرانى که به واسطه تبلیغات جذب شده اند از سرویس هاى اتریبیوشن استفاده مى شود. ناگفته نماند که این سرویس خدمات دیگرى همچون اندازه گیرى تاثیر ASO را در اختیار مشتریان قرار مى دهد.

در واقع وظیفه اصلى این ابزارها، تعیین بیشترین میزان ترافیک کمپین ها و رسانه هاى تبلیغاتى مى باشد. این موضوع به شما در انتخاب بهترین رسانه تبلیغاتى کمک می کند که این امر موجب بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه شما نیز مى شود. براى اینکه بیشتر بدانید اتریبیوشن چیست و به چه علت ما در کسب و کار خود به آن نیازمندیم در ادامه با ما همراه باشید تا به طور جامع به این موضوع بپردازیم.

اتریبیوشن چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، نتایج و اتفاقاتى که توسط انواع کمپین هاى تبلیغاتى رخ می دهند، با سرویس هاى اتریبیوشن اندازه گیرى مى شوند. بیشترین اتفاقى که اتریبیوشن هاى تلفن همراه اندازه گیرى می کنند، نصب اپلیکیشن است. این سرویس باید به قدرى قوى و تاثیرگذار باشد که بتواند به راحتى اثربخشى کمپین ها را اندازه گیرى کند. شاید برایتان سوال باشد که نحوه عملکرد اتریبیوشن تلفن همراه چیست ؟ این سیستم شناسه کلیک هر کاربر را منطبق کرده و سپس این تطبیق را به هر نوع رویدادى که مربوط به فعالیت کاربر باشد نسبت مى دهد و شروع به شمارش تعداد آن ها مى کند.

به طور مثال فرض کنید شما فردى هستید که قصد دارید اپلیکیشن خود را تبلیغ کنید اما بودجه کافى براى انجام این کار را ندارید پس شما باید سعى کنید، تمام تمرکز خود را بر روى کاربران و کانال هایى بگذارید که مى دانید با ارزش هستند و با تاثیر تبلیغات خود این اطمینان را به شما مى دهند که تا حدودى پس از تبلیغ اپلیکیشن، بیشتر سرمایه شما به خودتان باز مى گردد.

کمک اتریبیوشن به دیجیتال مارکترها چیست؟

یک سرویس اتریبیوشن به دیجیتال مارکتر ها کمک می کند تا نحوه عملکرد هریک از انواع کانال هاى بازاریابى، شبکات و همچنین کمپین هاى تبلیغاتى را به صورت کلى مشاهده کنند و سپس به مقایسه و بررسى دقیق نتایج هریک از این موارد بپردازند. این کار موجب مى شود شما به راحتى پى به این موضوع ببرید که کدام یک از این کانال ها و کمپین ها در تبلیغات، عملکرد بهترى داشته و کاربران با ارزشى را به سوى شما جذب کرده اند. با این شناخت درست، مى توانید هر لحظه به بهتر شدن و ارتقاء اپلیکیشن خود کمک کنید.

اتریبیوشن

اگر مى خواهید بدانید یکى دیگر از مزایاى اتریبیوشن چیست؟ باید گفت این سرویس با تشخیص درست و به موقع، زمانى را براى اجراى کمپین هاى تبلیغاتى مشخص مى کند که هم به صورت آنلاین و هم در زمانى واقعى و مشخص عمل مى کند. این اتفاق باعث مى شود شما در لحظه به نتایج کمپین هاى تبلیغاتى دسترسى پیدا کنید. در واقع شما با شناخت دقیق و انتخاب کانال هاى مناسب با استفاده از سرویس اتریبیوشن مى توانید بهترین استفاده را از بودجه بازاریابى ببرید.

در حقیقت یک سرویس اتریبیوشن مناسب تمام رویداد هاى بازاریابى، از ابتدا به طور دقیق اندازه گیرى می کند و شما متوجه واکنش کاربران به تبلیغ خود خواهید شد. همچنین مى توانید به راحتى تشخیص دهید که کاربر از کدام کانال به اپلیکیشن شما راه پیدا کرده و آیا آن را نصب کرده یا نکرده است.

لزوم استفاده از سرویس اتریبیوشن در چیست؟

با پیشرفت روز به روز اپلیکیشن ها، مقدار بودجه و سرمایه گذارى نیز در کمپین هاى تبلیغاتى افزایش یافته است. تقریبا براى اکثر تیم هاى بازاریابى، داشتن آسودگى خاطر از میزان هزینه هاى صرف شده جزو مسائل مهم به حساب مى آید و در اینجا شخصى که نتایج کمپین هاى دیجیتال را بررسى مى کند، نقش مهم و بسزایى دارد.

به طور کلى مى توان گفت: سرویس اتریبیوشن میزان درآمدى که از تبدیل ها به دست آمده را محاسبه مى کند که مى تواند مهمترین عامل در موفقیت تبلیغات یک اپلیکیشن باشد. اصلى ترین هدف استفاده از این سرویس، مدیریت هزینه ها و مقدار بازگشت سرمایه مى باشد.

انواع مدل هاى اتریبیوشن

تا به اینجا به طور کلى به مفهوم دقیق اتریبیوشن و اهمیت آن پرداختیم. حال لازم دانستیم در مورد انواع مختلفى از مدل هاى اتریبیوشن اطلاعاتى در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا به کمک آن ها از نرخ تبدیلات کمپین هاى مختلف مطلع شوید. با ما همراه باشید.

آخرین کلیک یا Last Click

در مدل Last Click آخرین لینکى که یک کاربر بر روى آن کلیک کرده باشد و به اپلیکیشن شما دسترسى پیدا کند مورد محاسبه قرار مى گیرد.

اتریبیوشن

اولین کلیک یا First Click

از این مدل، بیشتر براى کمپین هاى آگاهى از برند استفاده مى شود و طبق اولین کلیک کاربر محاسبه مى شود. تصور کنید شما در حال یافتن یک کلید واژه هستید و در صفحه ابتدایى گوگل به یک مقاله برخورد مى کنید که در آن صفحه در مورد یک وبینار صحبت شده است شما در آن وبینار ثبت نام کرده و به سراغ اپلیکیشن مى روید. در چنین حالتى با اولین کلیک کاربر، ثبت نام وبینار محاسبه مى شود.

اتریبیوشن خطى یا Linear

ممکن است این سوال از ذهن شما عبور کند که اتریبیوشن خطى چیست؟ در جواب باید گفت: در اتریبیوشن مدل Linear به تمام رفتار ها و کلیک هایى که توسط کاربر صورت مى گیرد، به یک میزان ارزش گذاشته مى شود و هر یک از رفتار هاى کاربر به صورت جداگانه بررسى مى شود.

اتریبیوشن

اتریبیوشن مبتتى بر موقعیت یا Position ـ based

برخى افراد بر این باور هستند که اولین و آخرین کلیک کاربر یک درصد بالایى از تعامل را تشکیل مى دهد. بنابراین در اتریبیوشن Position ـ based اولین و آخرین رفتار کاربر را مورد بررسى قرار مى دهند.

اتریبیوشن کاهش زمان یا Time Decay

معیار سنجش در اتریبیوشن Time Decay زمان مى باشد که این میزان در زمان نزدیک شدن به آخرین کلیک بالاتر مى رود.

و در پایان ….

علت هاى مختلفى براى استفاده از ابزارهاى اتریبیوشن وجود دارند که یک فرد تبلیغ کننده، براى دریافت بهترین کمپین ها و کانال هاى تبلیغاتى باید از این ابزارها استفاده کند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی دیجیتالی و همچنین مطالعه مطالب گوناگون از جمله بازاریابى مشترک، مراحل مختلف طراحی سایت و …  سری به سایت آقاى حسن کردى بزنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است