|
|

بازاریابى مشترک چیست؟

18 فوریه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

بازاریابى مشترک

اغلب افرادى که در زمینه بازاریابى مشغول به کار هستند، اکثر اوقات تمرکز خود را در جهت ایجاد مسیرى براى کسب درآمد بیشتر مى گذارند. بازاریابى مشترک درست همان مسیرى مى باشد که شما را به موفقیت نزدیکتر مى کند. به این صورت که دو یا چند شرکت به طور مشترک، بایکدیگر کار مى کنند تا نهایتا در نتیجه همکارى هاى بدست آمده به یک سود و درآمد بیشترى دست پیدا کنند. در ادامه این مقاله به طور کامل در مورد نکات مهم و ترفند هاى مختلف بازاریابى مشترک توضیح خواهیم داد.

بازاریابى مشترک چیست؟

هر برندى که نیاز داشته باشد مخاطبان و مشتریان خود را بیشتر کند، بازاریابى مشترک با استفاده از روش آگاه سازى بیشتر مخاطبان از برند مورد نظر این کار را انجام مى دهد. در بازاریابى که به صورت مشترک انجام مى شود، تمام شرکت هایى که سود مى برند، نیروها و کارمندان خود را با یکدیگر هماهنگ مى کنند تا عملیات بازاریابى را براى محصولات شرکت به طور مشترک انجام دهند. در این مرحله تعدادى مشاغل به شکل همزمان با هم کار مى کنند تا تجربیات و تخصص خود را در اختیار مشتریان قرار دهند.

بازاریابى مشترک

تفاوت بازاریابى مشترک و برندینگ مشترک

این دو مبحث شاید در ظاهر شبیه به یکدیگر باشند اما در واقع برندینگ مشترک، همکارى دو شرکتى مى باشد که تجربیات تخصصى و محصولات خود را با یکدیگر ادغام مى کنند تا اقدام به تولید یک ایده و یا محصول جدیدترى کنند. اما بازاریابى مشترک تقریبا یک مرحله بالاتر از برندینگ مشترک مى باشد به این صورت که کمپین هاى بازاریابى که به شکل مشترک در حال فعالیت هستند، به تمام گروه ها فرصتى مى دهند که با یکدیگر کار کنند تا یک پیشنهاد را تبلیغ و یا معرفى کنند. زمانى که دو شرکت در زمینه بازاریابى همکارى مشترک داشته باشند، هر دو مى توانند یک پیشنهاد را تبلیغ و یا معرفى کنند و در نهایت نتیجه آن را با هم به اشتراک بگذارند.

نحوه عملکرد بازاریابى مشترک به چه صورت مى باشد؟

معروف ترین روش بازاریابى مشترک به این صورت است که وقتى دو شرکت با مخاطب هاى مشترک با یکدیگر بر روى یک کمپین یا محتوا کار مى کنند، نتیجه را براى هر دو گروه از مخاطبان، تبلیغ و معرفى کنند. این محتوا مى تواند از طریق کتاب الکترونیکى صورت گیرد که به واسطه آن سرنخ هایى از اطلاعات تماس براى کمپانى ها به دست خواهد آمد.

این تنها روش بازاریابى مشترک نیست، علاوه بر این هر دو شرکت مى توانند با یکدیگر به توافق برسند که میزبان یک رویداد یا اتفاق مهم باشند و هزینه هاى آن را با یکدیگر قسمت کنند. روش دیگر اینکه مى توانند با هم به این نتیجه برسند که بر روى وب سایت یکدیگر برخى از پست هاى بلاگ مهمان را انجام دهند.

یک بازاریابى مشترک زمانى موفق خواهد بود که پارتنر هاى آن یک هدف مشخص داشته باشند. براى مثال اگر هدف یک شرکت، فروش بلیط براى اتفاقات سالانه خود باشد و دیگرى به دنبال سرنخ باشد در چنین شرایطى، همکارى سخت صورت مى گیرد و راضى نگه داشتن هر دو طرف مشکل خواهد بود. مهم ترین اصل در بازاریابى مشترک براى دو شرکت داشتن صفحه فرود مشترک است.

انواع مختلف محتواى بازاریابى مشترک

بازاریابى مشترک

کتاب الکترونیکى

یکى از بیشترین و پرکاربرد ترین روش هاى محتواى بازاریابى مشترک کتاب الکترونیکى مى باشد. در این روش، کارها به شکل ساده اى تقسیم مى شوند. به طورى که یک نفر وظیفه طراحى را بر عهده دارد، دیگرى اقدام به نوشتن محتوا مى کند و کار به همین منوال ادامه پیدا مى کند.

پست بلاگ محتواى بازاریابى مشترک

یکى از بى دردسر ترین روش هاى انجام پروژه بازاریابى مشترک پست بلاگ مى باشد. به این صورت که افراد در نوشتن یک پست بلاگ مشارکت مى کنند. شاید هریک از طرفین به صورت مهمان یک پست بلاگ در بلاگ دیگرى بنویسند.

وبینار

به مدلى که از بین مدل هاى محتوایى بازاریابى مشترک انتخاب شود وبینار مى گویند.

چت توئیتر

در روش بازاریابى مشترک به یک اتفاق یا حرکت مجازى که افراد در آن براى صحبت کردن در مورد یک موضوع مهم و اساسى به دور هم جمع مى شوند، چت توئیتر گفته مى شود. توئیتر به شما کمک مى کند که تبلیغات چت خود را معرفى و در درسترس مخاطبان قرار دهید.

ویدئو یک محتواى بازاریابى مشترک

زمانى که دو برند تبلیغ و معرفى مى شوند، براى اینکه بهتر و بیشتر مورد توجه افراد قرار گیرند، بهترین روش، ساخت یک ویدئو با کمپانى یا شرکتى مى باشد که با آن مشغول به کار هستید. استفاده از این روش مى تواند پیام شما را به سرعت به مخاطبان منتقل کند.

بازاریابى مشترک (رویداد یا offline، online)

گاهى اوقات امکان شکل گیرى بازاریابى مشترک در رویداد هاى بزرگ نیز امکان پذیر است. این رویداد مى تواند یا به صورت رو در رو و حضورى و یا اینکه آنلاین یا غیر حضورى باشد. شما به همراه پارتنر خود مى توانید یک رویداد مهم و بزرگى برگزار کنید که نشان دهنده بازاریابى و برندینگ شما باشد. یا اینکه سعى کنید با همکارى یکدیگر جلسات پرسش و پاسخى برگزار کنید که در آن یک کارمند از شما بعنوان مصاحبه کننده و یک کارمند دیگر از شرکت مقابل بعنوان پاسخ دهنده حضور داشته باشند.

مزایاى بازاریابى مشترک

بازاریابى مشترک مى تواند مزایاى مختلفى داشته باشد مخصوصا زمانى که قصد قرار دادن منابع خود در یک کمپین بازاریابى بزرگ را داشته باشید. در مطالب زیر به چند مورد از آن ها اشاره کرده ایم. قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان: در روش بازاریابى مشترک زمانى که دو پارتنر تبلیغات مشترکى دارند، تمام مشخصات و محتواى برند شما با مخاطبان خودتان و همچنین مخاطبان شرکتى که با آن همکارى دارید به اشتراک گذاشته مى شود در این صورت برند شما بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار مى گیرد.

بازاریابى مشترک

 

بالا رفتن اعتماد

اگر زمانى یک مخاطب به برندى که شما با آن همکارى مى کنید اعتماد کند، ممکن است هنگامى که این برند، محصولات و محتواى شما را معرفى یا تبلیغ مى کند، مخاطب به سرعت به شما هم اعتماد کرده و جذب برند شما نیز شود.

محتوایى با هزینه کم

زمانى که شما با یک برند توافق و همکارى مى کنید، شاید تصمیم بگیرید زمان صرف شده و یا هزینه هایى که براى تولید کرده اید را بین یکدیگر قسمت کنید و یا اینکه مى توانید نقاط قوت برند یکدیگر را با هم تعویض کنید.

مثلا اگر شما یک برند شاخص و مطرح هستید، مى توانید بودجه خود را در اختیار برند کوچکتر قرار دهید تا او را بیشتر در معرض دید مخاطبان کانال هاى خود قرار دهید در عوض شما هم مى توانید از مخاطبانى که در شبکات اجتماعى آن ها وجود دارند استفاده کنید. از این طریق هزینه محتواى شما کمتر خواهد شد که این روش از مزیت هاى بازاریابى ز است.

کلام آخر

حسن کردی

مسیر ها و روش هاى مختلفى براى شما و دوستانتان وجود دارد که بتوانید از روش بازاریابى مشترک استفاده کنید. از انواع پارتنر ها و کمپین هاى مختلف و همچنین محتواهاى روش بازاریابی مشترک استفاده کنید. این کار شما را در جهت رسیدن به موفقیت در کار خود و همچنین تشخیص درست و به موقع نیاز و علایق مخاطبان کمک مى کند. براى دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ به سایت آقاى حسن کردى مراجعه کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است