|
|

کمپین های بازاریابی‌ را بشناسید

13 فوریه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

براى اینکه بتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید، باید انواع مختلف کمپین های بازاریابی و همچنین فروش و تبلیغات را در کسب و کار خود راه اندازى کنید. در این مقاله سعى کردیم توضیحات مفید و مختصرى در مورد انواع کمپین هاى مختلف و نحوه طراحى و قوائد مختلف آن مطالبى را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کمپین بازاریابى چیست؟

برخى اقدامات و اهداف مشخص، با برنامه ریزى دقیق در جهت رسیدن به هدف هاى مورد نظر در کسب و کار را کمپین های بازاریابی مى گویند. این هدف ها مى توانند، شامل رابطه محصولات با مخاطب هدف، روش بهتر کردن برندینگ، تعیین جایگاه مناسب براى برند و یا جذب مشتریان جدید براى بالا بردن درآمد هر سازمان یا ارگانى باشند.

تصور اینکه کمپین های بازاریابی حتما باید از طریق تیم بازاریابى داخلى طراحى شوند اشتباه است. گاهى اوقات این کمپین ها مى توانند به واسطه مشاوران بازاریابى ایجاد شوند. توجه کنید هنگام راه اندازى یک کمپین تبلیغاتى، حتما باید یک پیشنهاد ویژه براى مخاطبان داشته باشید تا بتوانید آن را از طریق شبکه هاى مختلف به بهترین شکل ممکن در اختیار افراد قرار دهید.

انواع کمپین هاى بازاریابی

تا حدودى با مفهوم کلى کمپین های بازاریابی آشنا شدید. اما این این کمپین ها انواع مختلفى دارند که در ادامه این مقاله به معرفی آن ها مى پردازیم.

کمپین های بازاریابی

کمپین بازاریابى دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژى و پیدایش اینترنت، کمپین های بازاریابی به کمپین هاى غیر دیجیتالى و کمپین هاى سنتى تقسیم مى شوند. درست است که اغلب فعالیت هاى سئو در کمپین های بازاریابی دیجیتال با کمپین های بازاریابی سنتى یا غیر دیجیتال تفاوت دارد اما این روند، هیچ تغیرى در هدف اصلى یک کمپین بازاریابى ایجاد نمى کند.

کمپین های بازاریابى یکپارچه

اصلى ترین هدف کمپین های بازاریابی یکپارچه تبدیل بازدید کننده سایت به مشترى مى باشد. این کمپین با تبلیغ یکپارچه، براى یک مخاطب خاص و مشخصى، شبکه هاى مختلفى مانند تبلیغات محیطى، ایمیل، محتوا و شبکات اجتماعى را با یکدیگر ادغام مى کند. به دلیل اینکه کسب و کار ها با یکدیگر تفاوت دارند، احتمال اینکه این کمپین داراى یک نوع استراتژى فروش باشد وجود دارد. یک کمپین یکپارچه قادر است فقط با استفاده از یک کانال تبلیغاتى براى مخاطبان اندکى موفق باشد.

کمپین های بازاریابی ویروسى

یکى دیگر از انواع کمپین های بازاریابیکمپین ویروسى مى باشد. این کمپین زمانى محقق مى شود که یک فرد اقدام به ایجاد یک محتواى تصویرى و یا ویدئویى مى کند که باعث مى شود، مخاطب ارتباط مستقیمى با آن ایجاد کند و تا حدى این محتوا منتشر مى شود که به اصطلاح مانند یک ویروس انتشار پیدا کند و کمپین فرد ویروسى شود. قطعا در چنین حالتى، آگاهى و اطلاعات از یک برند بیشتر شده که همین امر موجب بالا رفتن فروش محصولات یک کمپانى نیز مى شود.

کمپین بازاریابى CSR

طبق تحقیقاتى که در زمینه بازاریابى صورت گرفته است، اکثر مشتریان برندى را انتخاب مى کنند که فعالیت اجتماعى بیشترى داشته باشد. ایجاد کمپین های بازاریابی CSR این اطمینان را به شما مى دهد که کمپانى ها کسب و کار خود را بر مبناى درستى و صداقت نسبت به مشترى پیش مى برند.

کمپین های بازاریابی محتوا

اصلى ترین هدف کمپین بازاریابى محتوا، تولید و توزیع یک محتواى با ارزش در رابطه با محصول مورد نظر مى باشد که به طور مداوم تمام تلاش خود را مى کند تا مخاطبان و مشتریانى که براى سازمان سود آور هستند را جذب و در جهت حفظ آن ها کوشا باشد.

براى مثال شما به جاى اینکه اقدام به تبلیغ محصول یا کالاى خود بکنید، یک محتواى حقیقى و سودمند را در اختیار مشترى ثابت و افرادى که احتمال مى دهید در آینده مشترى شما شوند قرار مى دهید تا آن ها را در جهت رفع مشکلاتشان کمک کنید. این محتوا را مى توان در وبسایت خود شرکت و یا از طریق روابط عمومى و اخبار منتشر کرد.

کمپین های بازاریابی

مؤلفه های کمپین های بازاریابی

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، کمپین بازاریابى به اقدامات و روش هایى گفته مى شود که براى رسیدن به یک هدف خاص و مشخص به کار برده میشود. لازم است بدانید کمپین های بازاریابی طبق مؤلفه هاى مشخصى طراحى مى شوند که این مؤلفه ها به شرح زیر میباشند:

هدف: این شاخص، نهایى ترین هدف فرآیند بازاریابى مى باشد. در واقع اصلى ترین هدف کمپین هاى بازاریابى، خدمات، برندینگ محصولات و کالا ها، بالا بردن درآمد و یا راهبرد هاى برند سازى مجدد میباشد.

بازار هدف: این مؤلفه، یک قسمت مربوط با مشترى با تعاریف درست در بازار سرویس شرکت مى باشد و هر نوع کسب و کارى براى فروش و عرضه محصولات خود، مشتریان خاص این دسته را مورد هدف قرار داده است که با تلاش هاى مداوم، بازاریابى را به شکلى مستقیم به آن سمت هدایت و راهنمایى میکند.

پیشنهاد: یکى دیگر از مؤلفه هاى کمپین های بازاریابی شاخص پیشنهاد است که یک کمپانى باید آن را به مخاطبان هدف ارائه دهد و علت دیگر ایجاد کمپین های بازاریابی مرتبط کردن پیشنهادات به مخاطبان هدف میباشد.

پیام: به هر نوع پیام کلامى و غیر کلامى که یک شرکت از آن براى مرتبط ساختن پیشنهاد به مخاطبان هدف استفاده میکند، مؤلفه پیام گفته مى شود که یکى دیگر از شاخص هاى کمپین هاى تبلیغاتى میباشد.

مؤلفه واسطه: شاخص واسطه در کمپین های بازاریابی متشکل از محصولات، ارتباطات، بسته بندى، نحوه توضیع تبلیغات اعم از سنتى و دیجیتالى میباشد که به واسطه یک شرکت براى برقرار کردن ارتباط با پیام استفاده میشود.

مؤلفه کنترل: آخرین مؤلفه از کمپین های بازاریابی کنترل مى باشد و وظیفه آن این است که پس از راه اندازى کمپین، بتواند شرکت را به درستى کنترل کند تا از ایجاد پیام هاى غیر ضرورى و تغیر پیام هاى اصلى پیشگیرى کند.

کمپین فروش چیست؟

در اینجا لازم دانستیم به طور مختصرى در مورد کمپین هاى فروش و تفاوت آن با کمپین های بازاریابی مطالبى را در اختیار شما قرار دهیم.

کمپین فروش، قسمتى از راهبرد هاى بازاریابى مى باشد که با مخاطب خاص ارتباط برقرار مى کند. در واقع توجه افراد را به خرید محصولات شما جلب مى کند. مراحل طراحى کمپین هاى فروش، شامل توسعه مؤلفه هاى بازاریابى، پیدا کردن مشتریان احتمالى، ارسال مستندات بازاریابى، تنظیم کردن قرار ملاقات و حفظ تعامل و همکارى با مشترى مى باشد که در مقاله هاى بعدى به طور مفصل به شرح کامل هریک از این مراحل مى پردازیم.

تفاوت میان کمپین های بازاریابی و کمپین های فروش در چیست؟

طراحى و ایجاد کمپین هاى بازاریابى، باعث اطلاع رسانى و جذب مشتریان به سمت برند یک کمپانى، محصولات و خدمات شما خواهد شد. اما طراحى کمپین هاى فروش به شکلى مستقیم با مشترى در جهت بالابردن ارزش خدمات و کالا ها ى یک شرکت سر و کار دارد.

کمپین های بازاریابی

و در آخر

همانطور که متوجه شدید، کمپین های بازاریابی و فروش بخشى از مبحث دیجیتال مارکتینگ مى باشد که شما را در جهت رسیدن به اهداف خود در هر زمینه از کسب و کارى یارى مى کند. شما با مطالعه دقیق این مطالب، مى توانید روز به روز شاهد موفقیت خود در کسب و کارتان باشید.

حسن کردی

دیجیتال مارکتر

براى دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه  و همچنین مطالعه مقاله های مختلفی از جمله بازاریابی طرفداری، هک رشد و جایگاه آن در کسب و کار ها و … مى توانید به وبسایت آقاى حسن کردى مراجعه کنید.

 



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است