|
|

شناخت تفاوت هاى بازاريابى و تبليغات

2 فوریه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات

اغلب افراد بر این باور هستند که تبلیغات و بازاریابى هر دو به یک معنا و مفهوم مى باشند و به همین دلیل، اکثر افرادى که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت مى کنند به دلیل عدم آگاهى از تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات معمولا در حرفه خود موفق نیستند.

شاید هدف اصلى و نهایى تبلیغات و بازاریابى فروش بیشتر محصولات و جذب بالاى مشترى باشد اما اگر به طور دقیق وارد این مبحث شوید، متوجه خواهید شد که این دو لغت در عمل کاملا با هم تفاوت دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با اصلى ترین تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات آشنا کنیم.

تبلیغات به معناى واقعى چیست؟

اغلب شرکت ها براى معرفى محصولات خود و شناخت بیشتر آن ها به مشتریان و همچنین نحوه خدمات، دست به اقداماتى مى زنند که معمولا هزینه هایى را در بر دارد. همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم در عمل تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات کاملا متفاوت است. در واقع مى توان گفت تبلیغات، قسمتى از بازاریابى و یا زیر مجموعه آن به حساب مى آید. بهتر است بگوییم تبلیغات بیشتر بر روى مراحل ارتقاء محصولات و همچنین خدماتى که شما به بازار ارائه مى دهید تمرکز دارد.

به طورى که شما بتوانید با بیشترین تاثیر، محصولات خود را به مشتریان معرفى کنید و مطمئن باشید که مشترى، مزیت ها و امکانات محصولات شما را به خوبى شناخته است. مثلا براى اینکه بتوانید با انواع مختلف کمپین هاى تبلیغاتى در ارتباط باشید، مى توانید تلویزیون، رادیو و حتى جامعه را براى تبلیغ و معرفى محصول خود انتخاب کنید.

تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات

همچنین براى اینکه به تفاوت هاى اصلى بازاریابى و تبلیغات پى ببرید، باید در همین روش تبلیغات، تاثیر گذارترین راه هاى ارتباطى با مخاطبان را شناسایى کنید زیرا این روش یکى از مهمترین قسمت هاى تحقیقات بازاریابى مى باشد و درک این موضوع، براى افرادى که در زمینه بازاریابى فعالیت مى کنند لازم و ضرورى است. هر محصول مى تواند به راحتى یک کمپین تبلیغاتى آنلاین داشته باشد. سعى کنید در تحقیقات بازارى، اشخاصى را انتخاب کنید که موجب سرمایه گذارى در کمپین شما شوند.

این روزها، افراد بیشتر از رسانه هاى اجتماعى، براى معرفى محصولات خود استفاده مى کنند. بنابر این به کاربردن روش هاى آنلاین براى تبلیغات، یک روش مؤثر و کم هزینه براى به دست آوردن کاربران مى باشد. در واقع به همان میزان که تحقیقات بازارى اهمیت دارد، باید نحوه تبلیغات مؤثر خدمات و محصولات نیز مرتبا ارزیابى شود.

 

بازاریابى چیست؟

به تمام راهبرد ها و روش هایى که شما براى آماده کردن محصولات و خدمات خود براى فروش و همچنین شناخت بهتر مخاطب مورد نظر خود انجام مى دهید، بازاریابى گفته مى شود. در واقع بازاریابى یک پروسه بلند مدت است که مشخص شده شما به چه نحوى قصد دارید محصولات خود را طراحى، بسته بندى و برند سازى کنید تا به هدف مشخص خود در بازار برسید و آنگونه که مى خواهید سرمایه گذارى کنید. تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات در همین نکات ریز و درشت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یک بازاریاب، زمانى در حرفه خود موفق خواهد بود که در وهله اول مطالعه بازارى درستى داشته باشد و همیشه این سوال را در ذهن خود داشته باشد که مهمترین نیاز مشترى در تمام جوانب مختلف چیست؟ نحوه رسیدگى به آن ها به چه شکل است؟
قطعا نیاز افراد رنج دهه ۶۰ با دهه ۸۰ متفاوت خواهد بود. پس باید زمان درستى را صرف ارزیابى بازار کنید. بازاریابى هر راهى را براى شما هموار مى کند تا شما بتوانید از طریق آن به مشترى مورد نظر خود متصل شوید.

 

روابط عمومى در بازاریابى و تبلیغات چه تاثیرى دارد؟

بهترین روشى که مى توان از طریق آن تاثیر مثبتى بر مخاطبان گذاشت، روابط عمومى و مخصوصا روابط عمومى اینترنتى مى باشد. در واقع روابط عمومى با معرفى برند شما توسط رسانه هاى مختلف انجام مى شود و مخاطب ارتباط برقرار مى کند. روابط عمومى، یکى از مفید ترین ابزار هاى بازاریابى به حساب مى آید.

اگر بخواهید در تبلیغات و بازاریابى از رسانه هاى بین المللى، محلى و ملى استفاده کنید، علاوه بر مهارت بالا، نیازمند یک سرمایه عظیم هستید. روش هاى زیادى هستند که شما بتوانید محصولات خود را به مردم دنیا معرفى کنید که مبتدى ترین آن مطبوعات مى باشند که البته پر هزینه هم هستند. در ادامه به چند روش مهم پیام رسانى در تبلیغات و بازاریابى اشاره خواهیم کرد.

تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات

روش هاى پیام رسانى در تبلیغات و بازاریابى

معمولا افرادى که در رسانه ها تصمیم گیرنده مى باشند در روز با حجم زیادى از پیام هایى از سمت شرکت ها و ارگان هاى مختلف براى تبلیغ محصول آن ها رو به رو هستند. همیشه پیش از اینکه پیام و در خواست خود را براى رسانه ای ارسال کنید، حتما چند سوال را در ذهن خود مرور کنید، آیا پیامى که ارسال مى کنید ارزش اطلاع رسانى دارد؟ رسانه منتخب، مناسب مخاطبان مورد نظر شما مى باشد؟ ایده های شما خلاق و نو هستند؟ پاسخ تمام این سوالات، کمک بزرگى به برنامه ریزى در بازاریابى و تبلیغات شما مى کند.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در عمل تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات بسیار است اما براى هر دوى آن ها روش هاى مختلفى در جهت رساندن خبر به دست یک رسانه معتبر وجود دارد. معمولى ترین روش ها استفاده از فکس، پست الکترونیکى و پیشتاز است. براى اینکه در بازاریابى و تبلیغات موفق باشید و کارها درست انجام شوند، بلافاصله پس از دریافت پاسخ از رسانه ها، آماده و در دسترس باشید. کادر رسانه در کار خود دقیق هستند و زمان براى این افراد بسیار مهم است و نمى توانند زمان زیادى را صرف درخواست هاى شما کنند. پس سعى کنید در زمان دریافت پاسخ از رسانه در آمادگى کامل، منظم و دقیق باشید .

تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات

 

کلام آخر

تا حدودى تفاوت هاى بازاریابى و تبلیغات را متوجه شدیم و به درک این موضوع رسیدیم که تبلیغات، جزوى از بازاریابى و زیر مجموعه آن مى باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید، بازاریابى نیز موضوعى مهم و ضرورى براى ایجاد تبلیغات است و هیچ یک از این ها جداى از هم نمى توانند موفق باشند.

در هر حرفه اى که هستید و اگر نیاز به فروش محصولات خود دارید، سعى کنید زمان بگذارید و به هر دوى این موضوعات بپردازید. شما مى توانید تحقیقات بازارى را به طور کلى انجام دهید اما اگر تبلیغاتى در کار نباشد، قطعا مخاطب و هدف شما هیچ گونه آگاهى و اطلاعات دقیق در مورد محصول شما نخواهد داشت و رعایت عکس این موضوع نیز همچنان حائز اهمیت است.

حسن کردی

در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که توسط تبلیغات و بازاریابى و همچنین تحقیقات بازار در کنار هم به مرور مى توان کمک بزرگى در جهت پیشرفت کسب و کار خود انجام داد.
امیدواریم مطالعه این مقاله براى شما مفید واقع شود و با کسب آگاهى درست به کسب و کار خود رونق ببخشید. براى دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ مى توانید به سایت آقاى حسن کردى مراجعه کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است