|
|

بازاریابی طرفداری و تاثیرات آن

19 ژانویه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // 1 نظر

بازاریابی طرفداری

بازاریابی طرفداری یا همان Advocacy Marketing یک روش نسبتا قدیمی در بازاریابی و تبلیغات می باشد. اما متاسفانه، اغلب کمپانی ها و شرکت های مختلف داخلی که در حال تولید و فعالیت هستند از این روش استفاده نمی کنند و آنطور که باید به این موضوع توجهی ندارند. در واقع این روش موجب می شود انواع تبلیغات مختلف، توسط مشتریان یک کمپانی یا هر شرکتی صورت گیرد که قطعا این امر تاثیر مهم و بسزایی در روند رشد و پیشرفت شرکت ها خواهد داشت.

سه اصل مهم و اساسی از جمله اثر بخشی بالا، مقرون به صرفه بودن و همچنین سادگی، جزو نکات مهمی می باشد که هر شرکت و تولید کننده ای برای بهبود و رونق کسب و کار خود خواستار آن است. این سه اصل مهم در روش بازاریابی طرفداری به وضوح حس می شود. این روش بیشتر تمرکز بر تشویق و دعوت مشتریان به صحبت در مورد یک برند یا محصول مورد نظر آن دارد. اگر شما هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، بد نیست بدانید وجود فرد یا افرادی در فضای مجازی برای طرفداری و تبلیغ محصولات شما می تواند کمک بزرگی به حرفه و کسب و کار شما در زمینه بازایابی کند.

تاثیر بازاریابی طرفداری

در سال ۲۰۱۵، طبق گزارشی از سازمان اطلاعات و تحقیقات جهانی، چیزی بالغ بر ۸۰ درصد مشتریان با استفاده از پیشنهادات و توصیه هایی از طرف اطرافیان و دوستان و همچنین تجربیاتی که آن ها در اختیارشان قرار می دهند، اقدام به سفارش و یا خرید یک محصول یا هر کالایی می کنند. تجربه نشان داده که افراد اکثر مواقع، قبل از اینکه به تبلیغات مستقیم یک محصول دقت کنند، بیشتر به تجربیات و گفته های افراد توجه می کنند. به طور مثال: زمانی که فردی از یک دوست یا آشنا در مورد خرید یک محصول اطلاعاتی کسب می کند، هر جوابی که دریافت کند، می تواند نسبت به یک کمپین تبلیغات در لحظه چندین برابر تاثیر گذار باشد.

بازاریابی طرفداری

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، بازاریابی طرفداری یک روش کاملا ساده و کم هزینه برای شرکت هایی می باشد که توانایی پرداخت هرینه های سنگین تبلیغات را ندارند. حتما بارها در اطراف خود بین دوستان و آشنایان شرایط مشابه این را تجربه کرده اید.با اینکه روش بازاریابی طرفداری تا به این حد تاثیر گذار است اما هنوز هستند شرکت هایی که از این روش استفاده نمی کنند و اغلب ترجیح می دهند از روش های تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند. این روش شاید مفید و تاثیر گذار باشد اما ممکن است کوتاه مدت باشد.

هدف اصلی شما از تبلیغات چیست؟

برای اینکه شما بتوانید در برنامه های تبلیغاتی خود دائما موفق باشید، نیازمند هدفی مشخص و یک برنامه ریزی درست هستید. در روش های بازاریابی، معمولا افراد دو دسته هستند. گروهی که خواستار یک شهرت کوتاه مدت هستند و دسته دوم، افرادی که خواهان محبوبیت طولانی مدت در حرفه خود هستند. اگر مقصود شما از تبلیغات، انتقال پیام با سرعت بالا و به وجد آوردن افراد هنگام صحبت و توضیح در مورد محصول است، می توانید از روش اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرده و از افراد مشهور و سلبریتی ها در تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.

این روش ممکن است در یک مدت زمان کوتاه نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد آن هم فقط در بین طرفداران این افراد، اما احتمالا این روش کوتاه است و پس از مدتی از یادها خواهد رفت و و یژگی و مزیت های آن به اندازه بازاریابی طرفداری نخواهد بود. در ضمن انجام تبلیغات به این روش هزینه های بالایی برای شما خواهد داشت.

برای بازخورد درست در بازاریابی طرفداری یک مسیر و روش مناسب را انتخاب کنید

بازاریابی طرفداری زمانی موفق خواهد بود که با مشتریان تعامل دائمی داشته باشد. یک مشتری زمانی از کالای شما طرفداری و استقبال می کند که دوستدار شما باشد. خدماتی که به مشتری ارائه می دهید، باید دقیق و مداوم باشد. در قسمت پاسخگویی سوالات به مشتریان، باید به طور فعال در سریع ترین زمان ممکن عمل کنید و سوالات مشتری را پاسخ دهید. وب سایت شرکت باید مرتب به روز شود و سعی کنید محصولات خریداری شده توسط مشتری را در کمترین زمان ممکن به دست خریدار برسانید.

بازاریابی طرفداری

تعامل دوطرفه در بازاریابی طرفداری

معمولا برای نحوه تعامل برقراری ارتباط با طرفداران، کمپین های بازاریابی طرفداری تشکیل می شود که مشخص می کند شما چگونه باید با طرفداران خود تعامل برقرار کنید. شما می توانید از طرفداران درخواست کنید که برای بهبود عملکرد کسب و کار شما اقداماتی انجام دهند. مثلا محصولات شما را نقد و بررسی و شروع به نوشتن آن کنند و یا اینکه تجربیات خود را در مورد خدمات و استفاده از محصولات شما در اختیار طرفداران قرار دهند. انجام کارهایی از این قبیل در بازاریابی طرفداری، ممکن است درصد طرفداران شما را بالا ببرد.

طرفداران را درک کنید و به آن ها انگیزه دهید

در طرفداران برند شما، پر اهمیت ترین و اصلی ترین شاخص، مشتریان هستند که شما باید بیشتر تمرکز خود را بر روی منافع مشتری بگذارید. سعی کنید مشتریان خود را درک کنید و اغلب فعالیت های خود را در راستای منافع مشتری پیش ببرید.
در روش بازاریابی طرفداری گروه دیگری نیز هستند که می توانند با تبلیغ و ترویج برند و محتوای تولیدات شما به کسب و کار شما رونق دهند. این گروه شامل: کارمندان، سرمایه گذاران موفق، شرکا و تمام گروه هایی می باشند که تاثیر گذار مثبتی در زمینه رونق کسب و کار هستند. سعی کنید تعامل خود را با این گروه ها بیشتر کنید.

در بازاریابی طرفداری برای مشتریان یک تجربه به یاد ماندنی ایجاد کنید

مشتریانی که از خدمات برند شما استفاده می کنند، فقط زمانی به طرفداری و تبلیغ و ترویج برند شما می پردازند که یک تجربه به یاد ماندنی از محصولات شما کسب کرده باشند. هرچقدر کیفیت این تجربه بهتر و لذت بخش باشد، قطعا مشتری تمایل بیشتری برای تبلیغ و اشتراک گذاری لذت ها و تجربیات خود به دوستان و اطرافیان خواهد داشت. پس این نکته را به یاد داشته باشید، یک اصل مهم دیگر برای موفقیت در بازاریابی طرفداری ایجاد یک تجربه لذت بخش و با کیفیت برای مشتریان است.

بازاریابی طرفداری

کلام آخر

در کسب و کار خود، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که بیشترین تمرکز خود را بر روی افزایش تعداد مشتریان و رضایت آن ها بگذارید، تا بالا بردن تعداد فروش محصول. زیرا اگر فقط یک مشتری از برند و محصولات شما رضایت کافی داشته باشد، برند شما به راحتی می تواند در سطح شهر، کشور و حتی کل دنیا مطرح شود. بدون اینکه با خبر باشید، محصولات برند شما توسط این افراد بدون هیچ هزینه ای در کل دنیا تبلیغ و ترویج خواهد شد.

حسن کردی

این روش موجب موفقیت شما در کسب و کارتان خواهد شد. اگر در جلب رضایت مشتری خود موفق باشید، این روند به طور مداوم ادامه خواهد داشت و هر یک مشتری در صورت رضایت، علاوه بر اینکه برای چندمین بار از محصولات شما خریداری می کند، شما را به افراد دیگر نیز معرفی خواهد کرد و این چرخه ادامه خواهد داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی می توانید به سایت آقای حسن کردی مراجعه کنید.



دنبالک های این نوشته

  1. حسن کردی

پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است