|
|

دیتا ماینینگ و کاربرد های آن

6 ژانویه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // بدون نظر

دیتا ماینینگ چیست؟

می توان گفت یکی از ۱۰ مشاغل پر درآمد دنیا، دیتا ماینینگ یا همان داده کاوی می باشد که جزو تخصص هایی است که اکثر کمپانی های بزرگ برای انجام امور و بهبود عملکرد های کاری خود به آن نیازمند هستند. حتما یکسری سوالات از ذهنتان عبور کرده که دیتا ماینینگ چیست؟ و آیا می توان از آن ب عنوان مهارت و شغلی در آینده استفاده کرد؟

دیتا ماینینگ یا همان داده کاوی، نوعی علم محسوب می شود که به ما در یافتن و دسته بندی داده ها کمک می کند، تا حدی که بتوان در مراحل بعدی، آن ها را تحلیل و جداسازی کرد. به زبان عامیانه تر می توان گفت: داده کاوی، استخراج و کشف اطلاعاتی می باشد که توسط آن ها می توانید نوعی از الگوریتم ها و رفتارها را تعریف کنید تا راحت تر قادر به حل درست مسائل باشید.

اهمیت دیتا ماینینگ در چیست؟

این روزها اکثر شرکت ها به واسطه خدماتی که ارائه می دهند و همچنین ارتباطی که با مشتریان دارند به طبع اطلاعات زیادی کسب می کنند و اگر روش درست استفاده و به کارگیری از این داده ها را بدانند، در این زمینه پشرفت زیادی خواهند کرد. همانطور که گفتیم،دیتا ماینینگ نوعی روش حل مسئله می باشد که پس از تجزیه و آنالیز بسیاری از داده ها می توان الگوهای متعدد و مشابهی را از آن استخراج کرد. شما پس از اینکه ارتباط بین این الگوها و اتفاق های مختلف را جستجو کردید، می توانید راه حل های مناسبی را ارائه دهید.

دیتا ماینینگ چیست؟

شما به واسطه دیتاماینینگ می توانید از اطلاعاتی که شاید هیچ کاربردی نداشته باشند هم نتیجه مهم و با ارزشی استخراج کرده و آن ها را مورد استفاده قرار دهید. علم دیتا ماینینگ به قدری قوی و پر قدرت است که می  تواند به همه جا نفوذ کند و جواب تمام سوالات گنگ و نامفهومی که در ذهن ما وجود دارد را پیدا کند. این روزها در انواع شرکت ها و کمپانی های بزرگ، علم دیتا ماینینگ بسیار مورد توجه قرار گرفته شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا حدی که شرکت ها پیش از اقدام به هرنوع تصمیم و برنامه ریزی برای طراحی و اجرای انواع محصولات با هزینه های بالا، نخست اقدام به استراخ انواع داده های عمومی میکردند.

کاربرد اصلی دیتا ماینینگ چیست؟

ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشتر ارتباطات به شکل مجازی صورت می گیرد و این نوع ارتباط حسن بزرگی برای انواع شرکت های مختلف دارد. به این صورت که می توانند حتی از مشتریانی که با آن ها ارتباط رو در رو ندارند، اطلاعاتی دریافت کنند. درست است که اکثر شرکت ها همچنان برای نگهداری و ارتباط با مشتریان خود تلاش می کنند، اما هنوز هم اکثر گروه های برتر در زمینه تکنولوژی، ممکن است به واسطه رقبا به آسانی در دسترس نباشند.

شاید یکی از علت های این موفقیت به کارگیری علم دیتا ماینینگ می باشد. علم دیتا ماینینگ در برخی از شرکت های بزرگ و مهم به قدری نفوذ کرده و پر اهمیت شده است که این شرکت ها کمپین های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات راه اندازی کرده اند. اکثر ارگان هایی که به واسطه داده کاوی به تحلیل بازار و رقیبان می پردازند، می توانند تمام روند های کاهش و افزایش مد روز دنیا را به خوبی پیش بینی کنند.

در نتیجه در اغلب برنامه های شرکت خود، سعی می کنند همزمان با نیازهای افراد پیش بروند تا پیش از رقیبان خود توجه اغلب مشتریان را جلب کنند. لازم به ذکر است بدانید که دیتا ماینینگ در بسیاری از موارد و عرصه های دیگر از جمله: آموزش، سلامت عمومی، عمران و ساخت و ساز، حوزه جرم شناسی، تحقیقات جنایی و پیشگیری از حملات بانکداری الکترونیکی کاربرد دارد.

دیتا ماینینگ چیست؟

رابطه کسب و کار آنلاین با دیتا ماینینگ چیست؟

برای مثال اینستاگرام که یکی از شبکات مختلف مجازی می باشد. هنگامی که فردی یک عکس در صفحه خود منتشر می کند در واقع یک داده جدید در این اپلیکیشن ایجاد کرده است. حالا فرض کنید بسیاری از افراد و کاربران دیگر نیز این شخص را دنبال و پیگری می کنند و به تعداد هر یک از افراد دنبال کننده، تصویر دیده می شود و با هر بار مشاهده این تصویر نیز یک داده جدید تولید می شود.

همچنین با هر کامنت و یا لایکی که کاربران برای این تصویر ثبت کنند مجددا داده ای دیگر ایجاد خواهد شد. کمی به این موضوع فکر کنید که اگر روزانه این اتفاق در انواع اپلیکیشن های مختلف صورت گیرد، چه حجم زیادی از داده ها تولید خواهد شد؟ دیتا ماینینگ علمی واقعا عجیب و فوق العاده است که به کمک آن، با افزایش سرعت داده ها و پیشرفته تر شدن آن ها رو به رو خواهید شد.

مراحل دیتا ماینینگ

 دیتا ماینینگ چیست؟

تکنیک های مختلف دیتا ماینینگ چیست؟

فرآیند دیتا ماینینگ چند قدم کلی و مهم دارد که لازم است آن ها را بدانید:

  • استخراج و دریافت اطلاعات، منتقل و ذخیره کردن داده ها در انواع پایگاه داده های چند بعدی.
  • امکان دسترسی به وسیله نرم افزار های دیتا ماینینگ به داده های لایه های مختلف کسب و کار بیشتر است.
  • نمایش و گزارش نتیجه تمام تحلیل های مختلف داده ها به شکلی ساده در یک نمودار یا جدول.

تمام تکنیک های دیتا ماینینگ را به طور کل می توان داخل دسته های زیر قرار داد که به طور مختصر برای شما توضیح خواهیم داد:

Classification یا طبقه بندی

در این تکنیک، تمام داده ها بر حسب ویژگی هایی که برای آن ها تعریف شده برچسب می خورند و در رده های مختلف قرار می گیرند. این الگوریتم قادر است انواع روش های مختلف برچسب گذاری را بیاموزد و به واسطه همین یادگیری، نمونه های جدیدتر را برچسب بزند. برای مثال مدیر یک فروشگاه، تعداد زیادی از مشتریان خود را در دو دسته خوب و بد قرار می دهد، حال الگوریتم توسط این داده و تکنیک های دیتا ماینینگ تمام خصوصیات مشتری خوب را به خوبی تشخیص داده و قادر است آن ها را از مشتریان بد مجزا کند.

Clustering یا خوشه بندی در دیتا ماینینگ

در این روش از یادگیری، الگوریتم توسط ماهیت داده ها، شروع به گروه بندی آن ها می کند. به طور مثال تمام مشتریان یک فروشگاه اینترنتی را به چند گروه مختلف که تا حدودی شباهت زیادی به هم دارند تقسیم می کند. بر فرض افرادی که خرید کم تر اما گران تر دارند را در یک گروه و مشتریانی که خرید های متوالی اما کم هزینه تری دارند را در یک گروه دیگر قرار می دهد.

جمع بندی

طبق اطلاعات به دست آمده روزانه چندین ترابایت داده توسط هر فرد یا یک موسسه و شرکت، تولید می شود و این میزان از داده ها، موجب به وجود آمدن داده های بزرگ و کلان می شود که تمام کمپانی و شرکت های مختلف را به علم دیتا ماینینگ تشویق می کند. با خواندن این مطالب حالا دیگر می دانید دیتا ماینینگ چیست و چه تاثیری در کسب و کارتان دارد.

حسن کردی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به کسب و کار های اینترنتی دارید، پیشنهاد می کنم به وب سایت آقای حسن کردی مراجعه کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید. می توانید مقالات مختلفی درباره بهینه سازی نرخ تبدیل، گیمیفیکیشن و دیجیتال مارکتینگ و … را نیز در این وبسایت مطالعه کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است