|
|

هک رشد و جایگاه آن در کسب و کار ها

2 ژانویه 2021 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // نظرها

این روز ها با ظهور پیشرفت های متداول در تکنولوژی، هر بار با لغت و اصطلاحات جدیدی آشنا می شویم. در دنیای اینترنت، هر روز شاهد یک انقلاب جدید هستیم. یکی از همین اتفاقات، کسب و کار اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ می باشد که با ورود به آن با دنیایی از لغات و واژه های مختلف رو به رو خواهید شد. شاید برای یک بار هم که شده در این زمینه، لغت هک رشد به گوشتان خورده باشد.

در بازاریابی اینترنتی، گاهی اوقات افراد با به کار بردن اصطلاحات عجیب و غریب، سعی دارند از این طریق شما را بهتر و سریع تر به این سمت سوق دهند که شاید خیلی از این اصطلاحات، معنا و مفهوم کاربردی نداشته باشد حتی گاها وجود ندارند و فقط برای جلب توجه شما استفاده می شود.

اما عبارت هک رشد در دنیای بازاریابی، کاملا حقیقی بوده و خود به تنهایی یک علم شاخص و مهم در مورد تمام راهبرد های بازاریابی می باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد هک رشد یا همان خلق رشد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

هک رشد چیست؟

اصطلاح هک رشد یا همان Growth Hacking در واقع به معنای، انجام چندین نوع آزمایش های مختلف مربوط به بازاریابی، در جهت رشد و ارتقا کسب و کار می باشد. به زبان ساده تر، هک رشد نوعی روش بازاریابی جدید و حرفه ای تر برای بالا بردن سرعت کارها و مجذوب کردن کاربران با کمترین هزینه ممکن می باشد.

هک رشد

مواردی که موجب کمک به شکل گیری هک رشد می شود

پیش از پیدایش اینترنت، انجام تمام امور مربوط به خرید و فروش محصولات یا هر نوع تبلیغات در این راستا، بصورت کاملا فیزیکی و حقیقی با حضور افراد انجام می شد. اما با ظهور اینترنت به یکباره، تحول عظیمی در دنیای کسب و کار صورت گرفت و دیگر تولید یک محصول، تنها به راه اندازی یک خط تولید صنعتی محدود نمی شد. این اتفاق، باعث شد، اکثر تولید کنندگان بتوانند حتی ایده های اصلی خود را در دنیای دیجیتال به مرحله فروش برسانند.

از طرفی دیگر، روش های تبلیغ و پخش محصولات نیز با تحول عظیمی مواجه شد و در پی آن دو اتفاق مهم، باز تعریف محصول و باز تعریف توزیع، موجب فراهم کردن شرایطی مناسب برای پیدایش و ظهور هک رشد شدند.

نقش باز تعریف محصول در هک رشد

باز تعریف محصول در دنیای اینترنت، نقش مهمی در بازاریابی و تبلیغ آن محصول دارد. شاید در گذشته واژه محصول، تنها به یک شی ختم می شد. اما با پیدایش اینترنت، گاهی اوقات ممکن است برخی اطلاعات نیز محصول نامیده شوند. برای مثال نرم افزار یک شرکت را می توان نوعی محصول معرفی کرد. شاید قبلا برخی اشیای مختلف مانند کیف، کتاب، خودکار، دوچرخه، مسواک را نوعی محصول می دانستیم اما امروزه می توان هر چیزی را که حتی قادر به لمس کردن آن نیستید را محصول نامید. این اتفاق، یکی از مهمترین دلایل وجود هک رشد می باشد. می توان گفت اینترنت موجب معرفی یک نوع و مدل جدیدی از محصول شده است.

هک رشد

نقش باز تعریف توضیع در هک رشد

درست است که توجه و اهمیت به محصول، یک امر بسیار مهم در کسب و کار می باشد اما نه اینکه تمام تمرکز و هدف خود را روی این موضوع بگذارید، اهمیت دادن به واژه توضیع نیز در این حرفه، کاملا ضروری می باشد. خود محصول و توضیع آن دو اصل مرتبط به هم بوده که شما علاوه بر معرفی و شناخت درست محصول، باید با روش های جدید توضیع آن محصول در اینترنت آشنا شوید. برای درک و آشنایی بیشتر با روش های نوین توزیع، باید به طور دقیق به زمان و نحوه حضور افراد در فضای اینترنت واقف باشید.

در این زمینه مثالی را برای شما می زنیم: در سال ۱۹۵۰ سیستم بزرگراه های ایالت های آمریکا در حال شکل گیری و اجرا بود. مک دونالد از این فرصت نهایت استفاده را برای تبلیغات خود کرد. او در خروجی این بزرگراه ها، بنر های تبلیغاتی خود را نصب کرد که اکثر مسافران از این خروجی عبور می کردند و قطعا با این تبلیغ مواجه می شدند. بی شک به کارگیری این روش تاثیرات مهمی در پی خواهد داشت. امروزه اینترنت نیز نقش همین بزرگراه ها را ایفا می کند و اگر از هوش بالایی بر خوردار باشید می توانید از فرصت ها استفاده کنید.

نقش استارتاپ در هک رشد

اصطلاح استارتاپ، یک روش متداول برای فهمیدن و درک ساده هک رشد می باشد. مثلا ایده استارتاپ این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا اگر در منزل خود، اتاق و فضایی خالی و اضافی دارند از آن به عنوان اتاق یک هتل برای اجاره دادن به دیگرن استفاده کنند. این ایده و اجرای حرفه ای در استارتاپ، توسط هک رشد عملی و موجب پیشرفت آن شده است.

استارتاپ با هوش و درایت خود توسط انواع پلتفرم آنلاین آگهی ها، هزاران کاربر را که در جستجوی محل اسکان هستند به پایگاه خود اضافه می کند. هنگامی که شما فرم ثبت اتاق خود را در استارتاپ کامل می کنید، یک گزینه نشان داده خواهد شد که آگهی شما در سایت Craigslist هم نشان داده می شود. این گزینه، لینک های درون گرایی برای شما و استارتاپ یک پلتفرم ایجاد می کند.

هک رشد

تاثیر هک رشد در آینده کسب و کار اینترنتی

همه طراحان باید تا حدودی به معنا و مفهوم واقعی رشد آشنایی داشته باشند. تنها یک طراحی زیبا، لزوما نمی تواند کاربران را جذب کند این ارتقاء، رشد و خلاقیت است که به عملکرد بهتر یک شرکت و کسب و کار آن کمک می کند. لازم است این را بدانید که در آینده، هک رشد فقط به استارتاپ ها ختم نمی شود و بی شک با قدرت بالایی که دارد، می تواند در بزرگترین شرکت ها تاثیر زیادی بگذارد.

دلایل استفاده استارتاپ ها از هک رشد محدودیت منابع مالی می باشد. پس هک رشد فقط مختص استفاده برای استارتاپ ها نیست و قطعا در کمپانی های بزرگتری که دارای منابع زیادی هستند، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت.

جمع بندی

در حرفه بازاریابی، قطعا در وهله اول شما نیازمند یک استارتاپ شخصی هستید که تمام هدف خود را بر روی هک رشد بگذارد. کلیت و اصالت هر محصول اینترنتی، باعث شده که انواع روش های جدید و پیشرفته ای، افکار شما را به سمت رشد بیشتری هدایت کنند. در ابتدا ممکن است هک رشد در استارتاپ ها عملی شود اما در نهایت برای کسب و کار های بزرگ مهمتری نیز کاربرد دارد.

حسن کردی

ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی راجع به هک رشد و نقش آن در کسب و کار های اینترنتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پرداختن به این موضوع به قدری وسیع و پیچیده است که شرح تمام مطالب در این مقاله نمی گنجد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مطالب مختلفی از جمله برندینگ و اهمیت آن در موفقیت کسب و کارها و … به وب سایت آقای حسن کردی مراجعه کنید.

 



دنبالک های این نوشته

  1. حسن کردی
  2. حسن کردی

پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است