|
|

گیمیفیکیشن  چیست؟

16 دسامبر 2020 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // 1 نظر

گیمیفیکیشن  چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید چه چیزی باعث می شود تا یک تبلیغ برای همیشه در ذهن آدم ها بماند؟ یکی از بزرگترین ترس هایی که برای یک برند و یا یک کسب و کار وجود دارد، این است که به مرور کم رنگ شده و با بی توجهی مخاطبان رو به رو شود. اما چه باید بکنیم تا کسب و کار ما برای همیشه در ذهن ها ماندگار شود؟ درست است! تبلیغات متفاوت و هیجان انگیز همان چیزی است که باعث می شود تا مشتریان شما را از ذهن خود پاک نکنند. بهترین نوع تبلیغات، آن است که مخاطب درگیر شود.

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که چگونه به کمک یکی از قدیمی ترین سرگرمی های انسان، بازاریابی کنیم.

“بازی کردن” دقیقا همان چیزی که از زمان کودکی تا به همین حالا، به عنوان یکی از لذت بخش ترین تفریحات به شمار می رود. می خواهیم به شما بگوییم که چگونه یک بازی می تواند به پیشرفت شما در کسب و کارتان کمک کند. در این مقاله شما را با مفهموم گیمیفیکیشن آشنا خواهیم کرد.

گیمیفیکیشن در بازاریابی های این روز ها

شاید این کلمه را بارها از زبان دیجیتال مارکتر ها و یا افراد فعال در زمینه بازاریابی شنیده باشید. گیمیفیکیشن در لغت به معنای بازی کاری می باشد. گیمیفیکیشن استفاده های گوناگونی دارد، اما بیشترین و مهم ترین کاربرد آن در تبلیغات و کسب و کار های مختلف است.

گیمیفیکیشن

به عبارتی، گیمیفیکیشن به این معنا می باشد که از تمامی ویژگی های جذاب یک بازی در جای دیگری استفاده شود. حالا این جایی دیگر، می تواند کسب و کار ما باشد. گیمیفیکیشن در قالب یک ابزار باعث ایجاد ارتباط قوی میان مشتریان شود. اما دلیل چیست؟ شاید دلیل آن، این باشد که برد و باخت در هنگام بازی می تواند احساسات خوب و مثبتی را درون ما بیدار کند.

این احساسات مثبت علاوه بر این که باعث می شود کسب و کار شما در ذهن مخاطب بماند، باعث می شود تا کاربر این حس خوب و مثبت را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارد و همین امر باعث می شود تا تعداد کاربران شما بالاتر برود. بازی های باعث می شوند تا کاربران، تایم بیشتری را در وبسایت و یا اپلیکیشن شما سپری کنند، بنابراین احتمال ترغیب شدن آن ها به خرید نیز بالا می رود.

به چه صورت گیمیفیکیشن را در استراتژی کسب و کارمان پیاده کنیم؟

بگذارید این بحث را با یک پرسش از شما شروع کنم:
آیا به این توجه کرده اید که برخی از بازی ها یک تایم کوتاهی محبوبیت بالا کسب می کنند و پس از مدتی محبوبیت خود را از دست داده و فراموش می شوند؟ اما در مقابل بازی هایی هستند که هنوز پس از گذشت چندین سال از محبوبیت و فراگیری آن ها چیزی کم نمی شود؟

اجازه دهید مثالی برای شما بزنم از کاربرد گیمیفیکیشن در یکی از این بازی های معروف.
حتما همه شما بازی Clash Of Clans را به خوبی می شناسید. یک نمونه بسیار موفق از به کار گیری و پیاده سازی گیمیفیکیشن در کسب و کار‌. از محبوبیت و جذابیت این بازی که بگذریم، به نکته اصلی بازی می رسیم. خرید Gem!

به چه صورت گیمیفیکیشن را در استراتژی کسب و کارمان پیاده کنیم؟

روند بازی جوری کند طراحی شده است که شما مجبورید زمان زیادی را صرف کنید تا به مراحل بالاتر برسید، مگر اینکه دست در جیب کرده و اقدام به خرید Gem کنید. ایده استفاده از گیمیفیکیشن در این بازی به قدری خوب انجام شده بود که حتی در کشور ما کاربران زیادی با استفاده از روش های مختلف اقدام به دور زدن محدودیت ها و تهیه این الماس ها می کرند.

ترفند های مختلف گیمیفیکیشن برای ترغیب کاربران

تکنیک های گوناگونی از گیمیفیکیشن وجود دارد که شما با استفاده از آن ها در وبسایت و یا اپلیکیشن خود، می توانید مشتریان را ترغیب به استفاده از خدمات سایت خود کنید.

استفاده از ترفند امتیاز دهی گیمیفیکیشن

از آن جایی که انسان ها همیشه به کسب امتیاز علاقه نشان داده اند، پس یکی از این روش ها، امتیاز دهی است. می توانید از این ترفند برای بیشتر دیده شدن کسب و کارتان استفاده کنید. تا به حال برایتان پیش آمده که برای گرفتن سکه و امتیاز مجبورشوید یک فیلم کوتاه را مشاهده کنید؟ این تکنیک علاوه بر افزایش ارتباط با کاربر، باعث تبلیغ و دیده شدن برند شما می شود.

جایزه بدهید تا مخاطبانتان بیشتر شوند!

راه اندازی مسابقه های گوناگون و چالش های مختلف یک راه موثر برای جلب توجه مخاطبان است.

به کاربران خود اجازه پیشرفت و رشد مرحله ای دهید

همانطور که میدانید، انسان ها همیشه به دنبال پیشرفت هستند و رسیدن به مرحله و امتیازات بالا، برای آن ها لذت بخش است. برای کاربرانتان سطوح مختلف تعیین کنید تا در صورت خرید و یا فعالیت بیشتر، به جایگاه بالاتری برسند.

استفاده از گردانه شانس

یکی از امکانات سرگرم کننده و تاثیر گذار، همین گردانه های شانس هستند. استفاده از این گردانه ها هیجان زیادی دارد و بسیار برای جذب مخاطبان گزینه مناسبی است. علاوه بر این، کاربر می تواند چندین بار از گردانه شانس استفاده کند. در مواردی برای چرخاندن مجدد گردانه، کاربر باید یک فیلم کوتاه تبلیغاتی را مشاهده کند. که این خود یکی از ترفند های گیمیفیکیشن به شمار می رود.

امکان اشتراک گذاری برای کاربران

اگر کاربران با اشتراک گذاشتن محصولات، خدمات و حتی بازی های شما بتوانند امتیاز یا تخفیف دریافت کنند، این فرصت عالی را هرگز از دست نمی دهند. و این روشی است برای جذب مخاطبان بیشتر.

چند نمونه از کاربرد های گیمیفیکیشن در کسب و کار

  • استارباکس

شما هربار که اقدام به خرید قهوه می کنید، یک امتیاز دریافت کرده و اگر تعداد امتیاز های شما زیاد شود می توانید جایزه خوبی را دریافت کنید.

  • گیمیفیکیشن در بستنی های مگنوم

کمپانی مگنوم برای معرفی یکی از بستنی های خود، یک بازی دیجیتالی به صورت آنلاین راه اندازی کرد. این بازی یاد آور بازی جذاب سوپر ماریو بود و از طریق صفحات اینترنتی انجام میشد. بازی به این صورت بود که کاربران درون صفحه وب جست و جو کرده و آب نبات ها را جمع آوری می کردند. رتبه کاربر زمانی بالا می رفت که تعداد آب نبات های جمع شده نیز بیشتر میشد.

گیمیفیکیشن در بستنی های مگنوم

  • نوشیدنی کوکاکولا و بلیط سینما

باید بگوییم که شرکت کوکاکولا بسیار هوشمندانه گیمیفیکیشن را در کسب و کار خود به کار برد. زمانی که شخص اقدام به خرید نوشیدنی از دستگاه را می کرد، به یک چالش دعوت می شد که باید کار های خواسته شده در چالش را انجام می داد و در یک زمان مشخص به مکان مشخص شده می رفت. که در این صورت برنده بلیط سینما می شد.

حسن کردی دیجیتال مارکتر

سخن پایانی

کمپانی ها و کسب و کار های زیادی هستند که برای رونق و پیشرفت در کار خود از گیمیفیکیشن استفاده کرده اند. اگر شما هم این تکنیک را با کمی چاشنی فکر و خلاقیت در کسب و کارتان به کار ببرید، مطمئن باشید که در زمینه فعالیت خود و همچنین جذب مخاطبان، بسیار موفق خواهید بود.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به وبسایت آقای حسن کردی اطلاعات مفیدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ و راه های موفقیت در آن را، کسب کنید.



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است