|
|

دیجیتال مارکتر کیست؟

2 دسامبر 2020 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // نظرها

شاید تا به حال کلمه دیجیتال مارکتر را در کنار نام افراد زیادی شنیده باشید و یا شخصی را به عنوان دیجیتال مارکتر و یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ به شما معرفی کرده باشند. اما سوال این است که دیجیتال مارکتر کیست و چه کاری انجام میدهد؟ در این روزها که کسب و کار اینترنتی رونق زیادی گرفته است، وجود شخصی برای بازاریابی شرکت و مدیریت امور، الزامی است. لغت دیجیتال مارکتینگ تشکیل شده از ۲ بخش دیجیتال و مارکتینگ. بازاریابی دیجیتال تفاوت های فراوانی با بازاریابی سنتی و قدیمی دارد.

اما نقطه مشترک و هدف اصلی در هر دو بازاریابی، یک چیز است، آن هم افزایش و بالا بردن مقدار فروش به وسیله تبلیغات است. که این کار، اصلی ترین وظیفه دیجیتال مارکترها و یا متخصصین دیجیتال مارکتینگ می‌باشد.

دیجیتال مارکتر کیست؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده، پاسخ این سوال را بدهیم، باید بگوییم که دیجیتال مارکتر شخصی است که وظیفه آن بالا بردن رتبه و ترافیک یک سایت یا کسب و کار اینترنتی است. برای درک بهتر این مطلب لطفا به مثال زیر توجه کنید:

زمانی که به یک شخص می گوییم آشپز، یعنی راجع به کسی حرف می‌زنیم که کارش آشپزی است. کسی که اصول یک آشپزی خوب را می‌داند و با مواد غذایی به خوبی آشنا است و یا می‌داند چگونه مواد غذایی را با یکدیگر ترکیب کند تا افراد زیادی جذب غذایش شوند. یک آشپز خوب، می‌داند که چه غذایی مناسب کدام محیط و یا کدام وعده غذایی می‌باشد.

وقتی درباره دیجیتال مارکتر صحبت می‌کنیم، یعنی کسی که کار او دیجیتال مارکتینگ است. کسی که با علم و روش‌های بازاریابی آشنایی کامل دارد. شبکه‌های دیجیتالی را می‌شناسد و از راه‌های صحیح جذب مشتری به خوبی آگاهی دارد. یک دیجیتال مارکتر به خوبی می‌تواند اهداف شرکت را درک کرده و استراتژی‌های مناسبی را برای رسیدن به این اهداف طراحی کند. در واقع یک دیجیتال مارکتر موفق می‌داند که چه هدفی دارد و برای رسیدن به آن هدف باید از چه ابزاری استفاده کند.

بازاریاب دیجیتال به زبان ساده

بازاریابی دیجیتال صنعت خاص خود را دارد که در آن شرایط لازم فراتر از استراتژی های اساسی بازاریابی و مهارت‌های خلاقانه است. اگر قصد ورود به صنعت بازاریابی دیجیتال را دارید، درک مهارت‌های مورد نیاز و آنچه بازاریابان دیجیتال انجام می‌دهند مکان خوبی برای شروع است. به طور کلی، یک بازاریاب دیجیتال وظیفه استفاده از کانال‌‌های دیجیتال برای تولید سرنخ و ایجاد آگاهی از برند را دارد. کانال‌های دیجیتال عبارتند از:

  • وب سایت های شرکت
  • شبکه‌های اجتماعی
  • رتبه بندی موتور جستجو
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات نمایش آنلاین
  • وبلاگ های شرکتی

بازاریاب دیجیتال همچنین باید از تجزیه و تحلیل قابل اندازه‌گیری برای شناسایی نقاط ضعف و یافتن راه‌هایی برای بهبود عملکرد در این کانال‌ها استفاده کند. در این نقش، شما می‌توانید مسئول تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک شرکت باشید یا فقط بر روی یک مورد تمرکز کنید.

دیجیتال مارکتر موفق

برای اینکه بتوانید به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید، باید با شبکه‌های اجتماعی به خوبی آشنا باشید. سئو را به خوبی درک کرده و از اصول ادوردز آگاه باشید. شناخت این موارد باید در حدی باشد که بتوانید این موضوع را درک کنید که یک ابزار در هر موقعیت چه مقدار به درد کسب و کارتان خواهد خورد. از جمع بندی این مطلب به این نتیجه می‌رسیم که یک دیجیتال مارکتر باید در مرحله اول مارکتینگ بداند، در مرحله دوم باید با ابزارها و کانال‌های دیجیتالی به خوبی آشنا باشد و در مرحله آخر، یک مارکتر موفق باید با توجه به اهداف یک کسب و کار، استراتژی درستی را برای استفاده از ابزار های مختلف، ارائه دهد.

وظایف دیجیتال مارکتر

یک متخصص مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر وظایفی بر عهده دارد که به آن ها آشاره می‌کنیم.

دیجیتال مارکتر

  • بازاریابی محتوایی
  • سئو و بهینه سازی سایت
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی عصبی (بالا بردن فروش و بهبود تجربه کاری)
  • بازاریابی درونگرا
  • شناخت گوگل آنالیتیکس
  • شناخت گوگل ادز
  • شناخت گوگل تگ منیجر
  • تحلیل و طراحی کمپین

بسیاری از کسب و کارهای موفق دنیا، بازاریابی محتوا و سئو را از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی می‌دانند. بازاریابی محتوا یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. این مدل از بازاریابی با اشتراک محتواهای آموزشی کار خود را انجام می‌دهد. زمانی که شما یک محتوا جالب و آموزنده را در سایت کسب و کار خود به اشتراک می‌گذارید، باعث می‌شود تا افراد زیادی جذب این مطلب و وبسایت شما شوند. حتما در مقاله‌های دیگر، در مورد جزئیات این موارد، مطالبی را برای شما ارائه خواهیم داد.

وظایف یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای

بازاریابی دیجیتال تغییرات مداوم را می‌بیند و نیاز به ذهن آینده نگر دارد. شما باید پیشگام باشید و مدام مدافع آخرین تغییرات صنعت باشید. شما همچنین باید روحیه همکاری داشته باشید و مایل باشید با سایر بخشها کار کنید.

قدردانی از مارک تجاری نیز ضروری است؛ زیرا شما مجبورید یک حضور آنلاین ایجاد کنید که نشان دهنده نام تجاری باشد. ذهن تحلیلی مفید است زیرا شما باید داده‌ها را جستجو کنید و یاد بگیرید چگونه اطلاعات مربوطه را که استراتژی شما را قوی نگه می دارد استخراج کنید. به طور خلاصه، شما باید در اعتقادات خود محکم و معتبر باشید که بازاریابی دیجیتال برتر است، برای پشتیبانی از نظرات خود به روز باشید، اما همچنین با دیگران کار خوبی داشته باشید، بنابراین افراد می‌خواهند به شما کمک کنند تا ایده های شما به بار بیایند.

انواع دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکترها به دو گروه مختلف تقسیم می شوند.

  1. دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه
  2. متخصص ها

واضح است که این کار نیاز به تخصص دارد. وجود یک متخصص و یا گروهی از متخصصان برای پیشرفت کسب و کار های بزرگ الزامی است.

وظایف دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه چیست؟

باید بگوییم که وظایف دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه شامل مواردی از جمله: برندینگ، بالا بردن فروش، کسب رضایت مشتریان و جذب مخاطبان هدفمند می باشد. در واقع اطلاعاتی که یک دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید بداند به شرح زیر است:

  • دیجیتال مارکتراصول اولیه مربوط به دیجیتال مارکتینگ
  • بازار یابی محتوا
  • سئو و بهینه سازی
  • بازاریابی رسانه‌ای
  • فرایند تبدیل
  • بازاریابی عصبی

سخن پایانی

اگر می‌خواهید یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید، ابتدا باید با معنا و مفهوم دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، بهتر است سری به مقاله دیجیتال مارکتینگ در وبسایت آقای حسن کردی بزنید.حسن کردی دیجیتال مارکتر

آقای حسن کردی یکی از فعالان عرصه دیجیتال مارکتینگ است. علاقه شدید او به دنیای دیجیتال و فناوری، باعث شد که با تلاش‌های فراوان و گذراندن دوره های MBA، ورد پرس و سئو، به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شناخته شود. مدیریت فروشگاه سامسونگ، مدیریت فروشگاه لوازم خانگی نفیس ۲۴، بخشی از فعالیت‌های آقای حسن کردی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایشان و همچنین مطالعه مقاله های مربوط به دیجیتال مارکتینگ و راه‌های موفقیت در کسب و کارهایتان می توانید وارد وب سایت آقای حسن کردی شوید.



دنبالک های این نوشته

  1. حسن کردی
  2. حسن کردی

پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است