|
|

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

28 نوامبر 2020 // نویسنده // دسته دیجیتال مارکتینگ // نظرها

کمتر کسی وجود دارد که با عبارت دیجیتال مارکتینگ آشنایی نداشته باشد. همه شما حداقل برای یک بار هم که شده لغت دیجیتال مارکتینگ را شنیده‌اید و شاید اطلاعاتی درباره آن داشته باشید. این روزها در تمامی شبکه‌ها و صفحات مجازی ردپایی از دیجیتال مارکتینگ مشاهده می‌شود. اما هنوز بسیاری از افراد هستند که چیزی‌ در این مورد نمی‌دانند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که اطلاعات کافی در این زمینه را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطالب ما را همراهی کنید.

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

همانطور که می‌دانید در تمامی کسب و کارها عمل بازاریابی و یا مارکتینگ وجود دارد. کسب و کار شما تنها با خرید و فروش و بازاریابی رونق نخواهد گرفت، بلکه درکنار آن باید تبلیغات مناسبی نیز صورت بگیرد. در این روزهایی که تمامی کارها و فعالیت‌های بشر به وسیله اینترنت انجام می‌شود، کارآفرینان در تلاش برای یافتن مناسب‌ترین روش بازاریابی و ارائه محصولات خود به صورت آنلاین هستند. با افزایش مشغله کاری، تمایل به انجام امور روزمره مانند خرید، به صورت اینترنتی و آنلاین، در افراد افزایش پیدا کرده است.

به همین علت انسان‌ها بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اینترنتی میگذرانند. پس بهترین محیط برای بازاریابی و تبلیغ محصولات شما شبکه‌های اینترنتی هستند. برای موفقیت در این زمینه باید به خوبی با مفهوم و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. به زبان ساده دیجیتال مارکتینگ به تبلیغ و ترویج اینترنتی محصولات و کالاها می‌گویند.

دیجیتال مارکتینگ

نیل پتل یکی از ۱۰ دیجیتال مارکتر بزرگ دنیا در پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اینگونه پاسخ داده است که:

       “دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی محصولات می‌گویند که به وسیله دستگاه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد”

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

حالا که تا حدودی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، بهتر است سری به تاریخچه آن بزنیم تا اطلاعاتمان را در این زمینه تکمیل کنیم. اگر بخواهیم خیلی دقیق به تاریخچه دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم، باید برگردیم به سال‌های خیلی دور، درست زمانی که اقای گولیلمو مارکونی دست به اختراع بزرگی به نام رادیو زد. زمانی که این اختراع در میان مردم جا افتاد، افراد به این موضوع پی بردند که به وسیله رادیو می‌توانند کالا های خود را به دیگران معرفی و تبلیغ کنند. این اتفاق از اولین نشانه‌های ظهور بازاریابی دیجیتالی بود.

اما اگر بخواهیم تاریخچه واقعی دیجیتال مارکتینگ را مطرح کنیم باید به سال ۱۹۸۰ برویم، زمانی که گروهی به نام SoftAd برای نخستین بار شروع به تبلیغ یک شرکت خودرو سازی کردند و موفق به فروش بالای محصولات شدند‌. روش تبلیغ آنها به این صورت بود که به جای استفاده کردن از بروشور و مجلات تبلیغاتی، از فلاپی دیسک‌ها کمک گرفتند. ایده آنها به این صورت بود که مشتریان قبل از خرید خودرو می‌توانستند به طور مجازی پشت خودرویی که قصد خرید آن را دارند بنشینند تا بتوانند خودروی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی بازاریابی دیجیتالی به دو صورت آنلاین و افلاین صورت می‌گیرد. در نوع آنلاین با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و اینترنت می‌توانید با سرعتی بالا با مشتریان راه ارتباطی برقرار کنید. اما در نوع آفلاین عملیات بازاریابی با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی، اما به صورت قدیمی و سنتی انجام می شود. مانند:

  • بازاریابی محیطی به کمک بیلبورد ها
  • رادیو مارکتنیگ، بازاریابی به کمک رادیو
  • تلویزیون مارکتینگ، بازاریابی به کمک تلویزیون
  • تلفن مارکتینگ، بازاریابی به کمک تلفن

طبیعتا دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین، بسیار به روز تر و پرکاربرد تر از نوع آفلاین است. نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ با خود معایبی به همراه دارد، ازجمله :

ـ در این نوع بازاریابی مخاطب شما عموم مردم هستند و شما نمیتوانید برای یک شخص خاصی تبلیغ متفاوت و بخصوصی داشته باشید. برای مثال به این فکر کنید که چقدر خوب میشد اگر می‌توانستید برای کسانی که بارها از شما خرید کرده‌اند، پیام متفاوتی از جمله تخفیف و یا قدر دانی ارسال کنید. اما وقتی یک تبلیغ تلویزیونی انجام می‌دهید، مخاطب آن عموم مردم هستند و یا یک بیلبورد موجود در سطح شهر را همه میبینند.

ـ نکته منفی دوم در دیجیتال مارکتینگ نوع آفلاین این است که شما نمی‌توانید بازدهی تبلیغ خود را بسنجید و ارزیابی کنید. برای مثال زمانی که شما در رادیو، تلویزیون و بیلبوردهای شهری تبلیغ می‌کنید هیچ وقت نمیتوانید این را متوجه شوید که چه تعداد مشتری از طریق بیلبورد جذب محصول شما شده‌اند و یا چند نفر پس از مشاهده تبلیغات تلویزیونی اقدام به خرید محصولات شما را کرده‌اند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

ابزار و روش های بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی اینترنتی نیاز به ابزارهای قدرتمندی دارد، مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هستند.

بهینه سازی موتور جست و جو (SEO): یکی از مهم ترین روش‌های بازاریابی دیجیتالی سئو کلمات کلیدی هستند. با این روش میتوانید رنکینگ سایت خودتان را بالا ببرید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی: این روزها کمتر کسی را مشاهده میکنید که در شبکه‌های مجازی فعالیت نداشته باشد. بازاریابی در شبکه های مجازی یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

تبلیغات کلیکی: تبلیغات کلیکی و یا PPC روشی است که در آن با پرداخت هزینه به یک وب سایت پر بازدید، میتوانید تبلیغات خود را در آن سایت قرار دهید. به این صورت که با هربار کلیک کاربران بر روی تبلیغات شما، باید مبلغی را به سایت منتشر کننده پرداخت کنید.

بازار یابی به صورت ایمیلی: این گزینه یکی از روش‌های پر بازده دیجیتال مارکتنیگ میباشد. به این صورت که شما با تهیه لیستی از ایمیل مشتریان و مخاطبان خود، پیام هایی هدفمند به آن ها ارسال می‌کنید و آن ها را برای خرید محصولات خود، راهنمایی میکنید. یکی از نکات مثبت این روش، ارتباط مستقیم و خصوصی شما با مخاطب است.

اینفلوئنسر مارکتینگ: در این روش شما تبلیغ کسب و کار خود را به افراد معروفی که دنبال کننده‌های زیادی دارند می‌سپارید. به این صورت می توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید.

بازاریابی نوع ویروسی: این روش از بازاریابی دیجیتالی به کمک شبکه‌های مجازی انجام میشود. به این صورت که محصول، کسب و کار و یا برند شما، باید مانند یک اپیدمی درمیان مردم پخش شود که به این روش بازاریابی دهان به دهان نیز گفته می‌شود. یعنی کسب و کار و برند شما در میان مردم دهان به دهان شده و پخش میشود.

انواع دیجیتال مارکتینگ

خلاصه مطالب

بازاریابی اصلی، بازاریابی آنلاین، تبلیغات اینترنتی و … هرچه اسمش را بگذارید، بازاریابی آنلاین شرکت شما این روزها معضل بزرگی است. به هرحال استفاده از اینترنت در طول دهه گذشته بیش از دو برابر شده است و این تغییر بر نحوه خرید محصولات و تعامل مردم با مشاغل تاثیر گسترده‌ای گذاشته است.

دیجیتال مارکتینگ مانند هر نوع بازاریابی دیگر است و این راهی برای ارتباط و تاثیرگذاری بر مشتریان بالقوه شماست. تفاوت واقعی این است که شما با آن مشتریان بصورت آنلاین ارتباط برقرار کرده و بر آنها تاثیر می‌گذارید.

اساسا، بازاریابی دیجیتال به هرگونه تلاش یا دارایی بازاریابی آنلاین اشاره دارد. بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی، همه از نمونه‌های برجسته بازاریابی دیجیتال هستند. آنها به معرفی افراد به شرکت شما کمک می‌کنند و آنها را متقاعد به خرید می‌کنند.

نگاهی دیگر به Digital Marketing

دیجیتال مارکتینگ جز component بازاریابی است که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتالی مبتنی بر اینترنت مانند رایانه‌های رومیزی، تلفن‌های همراه و سایر رسانه ها و سیستم عامل های دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می‌کند. توسعه آن در طی دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، نحوه استفاده مشاغل از فناوری را برای بازاریابی تغییر داد.

از آنجا که سیستم عاملهای دیجیتال به طور فزاینده‌ای در برنامه‌های بازاریابی و زندگی روزمره گنجانده می‌شوند و هنگامی که مردم به جای مراجعه به مغازه‌های فیزیکی از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، کمپین های بازاریابی دیجیتال با استفاده از ترکیبات بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی موتور جستجو (SEM)، بازاریابی محتوا، بازاریابی تاثیرگذار، اتوماسیون محتوا، بازاریابی کمپین، بازاریابی مبتنی بر داده، بازاریابی تجارت الکترونیکی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم ایمیل، تبلیغات نمایشی، e- کتاب‌ها، دیسک‌های نوری و بازی‌ها به امری عادی تبدیل شده‌اند.

دیجیتال مارکتینگ به کانال‌های غیر اینترنتی ارائه می‌شود که رسانه‌های دیجیتال مانند تلویزیون، تلفن‌های همراه (پیام کوتاه و پیام کوتاه)، پاسخ به تماس و زنگ تلفن همراه را در اختیار شما قرار می‌دهند گسترش کانالهای غیر اینترنتی، بازاریابی دیجیتال را از بازاریابی آنلاین متمایز می‌ کند.

سخن پایانی

در ارائه این مطالب سعی کردیم که شما را تا حدودی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و روش های آن آشنا کنیم. حالا دیگر می‌دانید که ساده ترین تعریف از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی به وسیله ابزارهای دیجیتالی است. دنیای دیجیتال مارکتینگ یک دنیای وسیع و گسترده است که برای موفقیت در آن، لازم است تا با اصول و چهار چوب‌های آن آشنا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله، برای شما مفید واقع شده باشند.

حسن کردی



پاسخ دادن

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. فیلد وب سایت اختیاری است